۱۴۰۰ شهریور ۱۴, یکشنبه

اعتراض کارگران راهدار راه آهن شمال غرب به شرایط کار با پیمانکاران

 

کارگران راهدار راه آهن شمال غرب به شرایطی که پیمانکاران برای کار و پرداخت مطالبات عقب‌افتاده آنان مشخص می‌کند، اعتراض دارند

بنابه گفته منابع کارگری در راه‌آهن شمال غرب، کارگران راهدار راه آهن از شرایط کار با پیمانکاران معترض هستند. این کارگران تحت مسئولیت یک پیمانکار در ناحیه ریلی تاکستان مشغول کار می‌باشند. آنها از شرایط کار و نحوه پرداخت دستمزد و مطالبات عقب‌افتاده خود از سوی پیمانکار اعتراض دارند.

کارگران راهدار راه آهن شمال غرب، به شرایطی که پیمانکار برای کار آنها مشخص کرده معترض هستند. آنها خواستار نظارت شرکت راه‌آهن به عنوان کارفرمای اصلی بر عملکرد پیمانکاران شده‌اند.

بیان مشکلات کارگران راهدار راه آهن شمال غرب از زبان یکی از کارگران

کارگران راهدار راه آهن

یکی از کارگران راهدار راه آهن شمال غرب به برخی مشکلات خود و همکارانش پرداخته است. وی می‌گوید:

«هر روز در ایستگاه‌ها بدون امکانات رفاهی حدود ۱۴ ساعت روی یک صندلی مشغول کار هستیم. در طول این مدت آن چنان به ستون فقرات ما فشار وارد می‌آید که پس از پایان کار بایستی به صورت درازکش قرار بگیریم. این کار برای تسکین درد مهره کمرمان می‌باشد. آن وقت با این حداقل حقوق که مزایای آن هم داده نمی‌شود، شرایط زندگی برای ما بسیار سخت شده است.»

وی ادامه می‌دهد:‌ «طی ۳ ماه گذشته قراردادی با پیمانکار امضا نکرده‌ایم. حقوق کارگران نیز بصورت علی‌الحساب، هر ماه بدون فیش حقوقی پرداخت می‌شود.»

این کارگر افزود: «میانگین سابقه کاری کارگران راهداری راه آهن شمال غرب بین ۱۵ تا ۱۹ سال است. در گذشته بدون حضور پیمانکاران بصورت رسمی مشغول کار بودیم. امکاناتی که آن موقع در اختیارمان بود، قابل مقایسه با شرایط کاری امروز ما کارگران پیمانکاری نیست. آن زمان از امکانات رفاهی و مزدی خوبی بهره‌مند بودیم. هزینه اضافه‌کاری‌ها نیز به موقع پرداخت می‌شد.»

وی در خصوص نقش پیمانکاران می‌گوید: «تجربه سال‌ها حضور پیمانکاران نشان می‌دهد، حضور آنها هیچ تاثیری بر فرایند کار شرکت ندارد. آنان تنها به دنبال سود بیشتر هستند. ما کارگران با روزی ۱۴ ساعت کار مستمر و سخت، از حداقل‌های مزدی محروم هستیم. مسئولان شرکت راه‌آهن به مشکلات کارگران که در نتیجه حضور پیمانکاران مختلف ایجاد می‌شود، توجهی نمی‌کنند.»

این کارگر خاطرنشان می‌کند که خواستار حذف پیمانکار در بخش‌های مختلف راه‌آهن هستند. وی می‌گوید:

«در حقیقت امکان بهبود شرایط شغلی برای کـارگران راهـدار راه آهن شمال غرب وجود دارد. اما نمی‌دانیم چرا شرکت راه‌آهن تشخیص می‌دهد با پیمانکاران به همکاری ادامه دهیم؟ چرا مطالبات مزدی ما باید از طرف یک شرکت واسطه‌ای به حساب ما واریز شود.»

وی در خاتمه به نقش پوشالی بازرسان اداره کار و راه‌آهن اشاره می‌کند. او می‌گوید: «با وجود حضور بازرسان اداره کار و راه‌آهن، این اتفاقات همچنان رخ می‌دهد. کـارگران مجبور هستند برای تامین معاش خود و خانواده‌هایشان به شرایط تعیین شده پیمانکار تن دهند.»

هیچ نظری موجود نیست: