۱۴۰۰ شهریور ۱۴, یکشنبه

قتل با انگیزه ناموسی؛ بازداشت متهم در یکی از شهرهای شمالی کشور

 

خبرگزاری هرانا – مردی که چندی پیش با انگیزه ناموسی همسر خود را به قتل رسانده بود، در پی مراجعه به اداره آگاهی یکی از شهرهای شمالی کشور بازداشت شد. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از آفتاب، مردی که متهم به قتل همسرش است، در یکی از شهرهای شمالی کشور بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، مردی ۲۸ ساله که در پی بررسی تلفن همراه همسرش به ارتباط او با مرد دیگری مشکوک شده بود، با ضربه چاقو وی را به قتل رساند.

بر اساس این گزارش مقتول مدعی بود که ارتباط خاصی میان آنها نبوده اما مرد این اظهارات را باور نکرد. او با مادرزن و پدرزنش تماس گرفت و آنها را به بهانه‌ای به خانه‌اش دعوت کرد. وی همزمان از همسرش خواسته بود تا با مرد غریبه تماس بگیرد و او را به خانه دعوت کند.

زن جوان ساعت ۶ صبح ۱ شهریورماه امسال، با مرد غریبه تماس گرفت و او را به خانه‌شان دعوت کرد. پیش از رسیدن این مرد، پدر و مادر این زن رسیدند و لحظاتی پس از آن بود که مرد غریبه نیز وارد خانه شد. همسر زن جوان با دیدن این مرد به وی حمله کرد و با چاقو ضرباتی به او زد. در آن لحظه همسر وی برای میانجیگری وارد درگیری شد که مرد جوان چندین ضربه نیز به او زد. مادرزن وقتی دید که دامادش قصد کشتن دخترش را دارد به سمت او رفت تا مانع وی شود اما او هم با ضربه چاقو زخمی شد.

در جریان این قتل ناموسی، همسر ضارب جان باخت و مادرزن وی و مرد غریبه که زخمی شده بودند برای درمان به بیمارستان انتقال یافتند.

متهم به قتل فراری شد و از همان زمان تحقیقات برای دستگیری او آغاز شد؛ نهایتا چند روز قبل متهم به اداره آگاهی یکی از شهرهای شمالی کشور رفت و خودش را به پلیس معرفی کرد. متهم پس از اعتراف به اعمالش با دستور قاضی رحیم دشتبان بازپرس جنایی تهران بازداشت شد.

متهم در اعترافاتش عنوان کرد: ۳ ماهی می‌شد که همسرم رفتار مشکوکی داشت. مدام سرش در گوشی موبایل و در حال چت کردن بود. وقتی هزینه موبایلش را دیدم، به او شک کردم. یک شب قبل از حادثه موبایلش را بررسی کردم و متوجه پیامک‌های او و مردی غریبه شدم.آنها بارها با هم تماس گرفته بودند. به آن شماره زنگ زدم و مردی غریبه پاسخ داد. موضوع را به همسرم گفتم اما او خیانت را انکار کرد و گفت که آن مرد غریبه نیست و همکارش است و درخصوص مسائل کاری با یکدیگر صحبت می‌کنند. می‌گفت که ثابت می‌کند خیانت نکرده و من برداشتم اشتباه بوده است. برای همین او را به خانه دعوت کرد که حرفش را ثابت کند اما من عجله کردم و بدون شنیدن حرف‌هایشان به آنها حمله کردم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مرد غریبه، مادرزن و پدرزن خود را همزمان به خانه دعوت کرده بودی، گفت: من فقط می‌خواستم با آن مرد صحبت کنم. همسرم هم به‌دلیل اینکه ثابت کند خیانت نکرده هم قبول کرد که او را دعوت کند. از پدرزن و مادرزنم هم خواستم بیایند تا متوجه اختلافات ما شوند. همسرم خبر نداشت که قرار است پدر و مادرش هم باشند و وقتی آنها را دید تعجب کرد. وقتی مرد جوان قدم در خانه‌ام گذاشت و او را دیدم به‌هم ریختم. قصدم این بود که با او صحبت و به بقیه ثابت کنم که من شکاک نیستم. می‌خواستم همسرم و آن مرد را تنبیه کنم اما نفهمیدم که چطور شد که چاقو را برداشتم و به سمتش هجوم بردم. او را زخمی کردم و اصلا نفهمیدم چطور شد که همسرم و مادرزنم که برای میانجیگری وارد درگیری شده بودند چاقو خوردند. وقتی به‌خودم آمدم دیدم همسرم و مادرزنم و آن مرد روی زمین افتاده‌ و پدرزنم شوکه شده است. وحشت‌زده تصمیم به فرار گرفتم چون می‌دانستم اگر بمانم دستگیر می‌شوم.

او برای تحقیقات بیشتر در اختیار مأموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود.

این زنان به علت «ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند. این ننگ موارد گوناگونی را شامل می‌شود از جمله خودداری از ازدواج اجباری، قربانی یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن (حتی از یک شوهر ناشایست)، رابطه با جنس مخالف، یا ارتکاب زنا. برای اینکه فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، فقط اینکه گمان برده شود او آبروی خانواده را بر باد داده است کافی‌ست.

در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

هیچ نظری موجود نیست: