۱۴۰۰ شهریور ۲۵, پنجشنبه

لغو اجرای سند ۲۰۳۰ بدلیل ماهیت قرون وسطایی حاکمیت

 

بعد از لغو سند ۲۰۳۰ بسیج دانش‌آموزی از آموزش ۸ میلیون دانش‌آموز خبر داد

بعد از سالها کشاکش بالاخره دبیر شورای انقلاب فرهنگی از لغو اجرای سند ۲۰۳۰ خبر داد. سایت الف ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ به نقل از سعیدرضا عاملی از لغو اجرای سند ۲۰۳۰ خبر داد. عاملی می‌گوید: «در سند لغو آموزش ۲۰۳۰ آمده است هر نوع سند بین‌المللی و بالادستی که سیاست‌های تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد، قابل پذیرش نخواهد بود. باید گفت این مورد تنها به سند آموزش ۲۰۳۰ مربوط نمی‌شود. بلکه هر سندی که با موازین جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌های اسلامی در تعارض باشد لازم‌الرعایه نیست.»

علت مخالفت خامنه‌ای با سند ۲۰۳۰

سند ۲۰۳۰

اما سند ۲۰۳۰ چیست و چرا سران حکومت بخصوص خامنه‌ای با آن مخالف هستند.؟

این سند در شهریور ۹۴ در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد. سند ۲۰۳۰ جایگزین اهداف توسعه هزاره شده است. آموزش بین فرهنگی، تلاش برای فراهم کردن فرصت‌های اجتماعی برابر برای زنان و مردان، از مهمترین اهداف این سند می‌باشد. تربیت نسل جدید با نگاه شهروند جهانی، حفظ محیط زیست، گسترش فرهنگ صلح و عدم خشونت و رعایت حقوق بشر از اهداف ۱۷گانه این سـند است. سـند ۲۰۳۰ به عنوان اهداف آموزشی یونسکو تا سال ۲۰۳۰ می‌باشد.

خامنه‌ای چندین بار با این سـند مخالفت کرده و آنرا مخالفت صریح با قوانین جمهوری اسلامی دانسته است. وی بصراحت در یک سخنرانی گفت: «این سـند ۲۰۳۰ یونسکو چیزی نیست که جمهوری اسلامی تسلیم آن شود.»

مخالفت سند ۲۰۳۰ با اصول و قوانین دیکتاتوری حاکم

مواد مشخصی از این سند با اصول و قوانین دیکتاتوری حاکم مغایرت دارد. مواردی مانند برابری زن و مرد،‌ آموزش فراگیر تحت نظارت جهانی و خارج از کنترل بنیادگرایی از این جمله است.

از اصول دیگر که با بنیان‌های حکومت تعارض دارد، محکوم کردن کودک سربازی است. در این سند سازمان‌هایی مانند بسیج، و یا شبه نظامیان طرفدار حکومت که از کودکان استفاده می‌کنند، نکوهش شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش لغو سند آموزش ۲۰۳۰ را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

 همزمان با لغو این سـند فرمانده بسیج از برنامه‌ریزی برای تربیت ۸ میلیون دانش‌آموزان تحت عنوان بسیج‌ دانش‌آموزی خبر داد.

هراس از ریزش نیروها بدلیل ماهیت قرون وسطایی

خامنه‌ای در هراس از ذوب نیروهایش در ارزش‌های جامعه جهانی با لغو سـند ۲۰۳۰ به تعارض با جهان ادامه می‌دهد. بدلیل ماهیت قرون وسطایی این حکومت هرگونه نزدیک شدن به ارزش‌های جهانی با عقب‌نشینی‌های پیاپی همراه خواهد بود. خامنه‌ای باید بداند که بدلیل بودن در عصر ارتباطات خواه ناخواه زمان این عقاید بسر آمده است. تلاش‌های او تنها ممکن است چند روزی این تقدیر را به عقب بیندازد.

هیچ نظری موجود نیست: