۱۴۰۰ شهریور ۲۴, چهارشنبه

آزار جنسی سیستماتیک بازرسان زن آژانس انرژی اتمی توسط ماموران‌ حراست تاسیسات نطنز -گزارش

 

گزارشی از آزار جنسی بازرسان زن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحقیر آنان توسط ماموران حراست تاسیسات هسته‌ای ایران

موضوع بر سر چند مورد آزار جنسی بازرسان زن آژانس، از جمله در تاسیسات نطنز می‌باشد. گزارش‌هایی درباره آزار جنسی زنان بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی ماموران حراست هسته‌ای ایران منتشر شده است.

این گزارشات از سوی مقامات آمریکایی به اطلاع اعضای آژانس رسیده و آژانس نیز مشاهده چنین مواردی را تایید کرده است.

نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی که به این موضوعاختصاص داده، نوشت: «مأموران حراست تاسیسات اتمی ایران، مزاحمت‌های عمدی برای بازرسان زن آژانس ایجاد کردند. در این مزاحمت‌های عمدی نیروهای حراست هسته‌ای ایران، حتی به آزار جنسی علیه زنان بازرس پرداختند.»

دیپلمات ها می گویند ماموران حراست ایرانی بازرسان زن آژانس را مورد آزار جنسی قرار داده اند

در این گزارش آمده است: «به گفته دیپلمات‌ها، نیروهای امنیتی ایران طی چند ماه گذشته چند نفر از بازرسان زن آژانس اتمی سازمان ملل را در تاسیسات هسته‌ای مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار داده‌اند. ایالات متحده از ایران خواسته است که فوراً این رفتار را متوقف کند.»

زنانی که به عنوان بازرس از وین برای این مأموریت انتخاب شده بودند گزارش دادند که هنگام ورود به برخی تأسیسات نظنز مورد مزاحمت قرار گرفته‌اند. مأموران حراست تأسیسات اتمی ایران تلاش کردند که با ایجاد مزاحمت و رساندن آزار جنسی، این مأموران را از ادامه مأموریت خود باز دارند.

آزار جنسی به زنان بازرس آژانس به بهانه چک امنیتی

این گزارش ادامه می‌دهد که مأموران حراست به بهانه‌های مختلف چک امنیتی، اندام زنان را لمس کرده و آنان را مورد آزار قرار داده‌اند. در ادامه همین تعرضات جنسی، مأموران حراست از زنان بازرس خواسته‌اند که برخی لباس‌های خود را درآورند.

بنابه گزارش وال استریت ژورنال، سندی توسط نمایندگان آمریکا تهیه شده و در بین اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است. این روزنامه آن را دیده که آمریکا خواهان پایان یافتن چنین رفتارهایی شده است. این سند توسط هیات آمریکایی در میان اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از دیدار این هفته آنها پخش شده است.

گزارش وال استریت ژورنال آمده است: «آزار و اذیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا غیرقابل قبول است. یک سخنگوی آژانس در این باره اظهار داشت که آژانس فورا این مساله را با مقامات ایران طرف حساب مطرح کرده است. آژانس برای مقامات ایران روشن ساخته که این موارد درباره امنیت کارکنان و بازرسان آژانس را نپذیرفته و نبایستی بار دیگر اتفاق بیفتد.»

این روزنامه می‌نویسد: «گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که تنش بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و عدم همکاری آن با آژانس افزایش یافته است. مقامات ایرانی در ماه‌های اخیر انتقادات خود را نسبت به آژانس و مدیرکل آن، رافائل گروسی افزایش داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم به انجام حملات سیاسی کرده‌اند.»

هیچ نظری موجود نیست: