۱۴۰۰ شهریور ۲۷, شنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته چهارم شهریور ۱۴۰۰

 


کانون حقوق بشری نه به زندان-نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته چهارم شهریور ماه ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه نوزدهم تا روز جمعه ۲۶شهریور۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

-عفو بین الملل روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰، با انتشار گزارش مشروحی تحت عنوان «بی عقوبت ماندن یک دهه مرگ در حین بازداشت؛ استمرار مصونیت سازمان‌یافته مرتکبان شکنجه از مجازات» به یک دهه جنایت و کشتار زندانیان زیر شکنجه توسط حاکمان ایران پرداخت. جنایاتی که با استمرار مصونیت سازمان یافته مرتکبان آن بی عقوبت باقی مانده است.

-روز جمعه ۱۹ شهریور ماه، شماری از زندانیان سیاسی در بند ۸ زندان اوین، در یک حرکت اعتراضی بر علیه جو امنیتی حاکم بر این زندان شعار دادند. زندانیان سیاسی با سر دادن شعارهایی همچون «ظلم ضابطان در زندان ممنوع، دخالت امنیتی هارا افشا می کنیم، آزادمان کنید یا برایمان دادگاه علنی برگزار کنید و فضای امنیتی را تحمل نمی کنیم» خواستار کوتاهی دست نهادهای امنیتی از پرونده‌های محکومان سیاسی شدند.

-روز یکشنبه ۲۱ شهریور، در سالگرد اعدام نوید افکاری، سعید افکاری برادر وی، هنگام ورود به شیراز مورد ضرب و شتم توسط مأمورین اطلاعاتی قرار گرفت و بازداشت شد. الهام افکاری نیز که قصد دفاع از برادرش را داشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. سعید افکاری ساعاتی پس از بازداشت آزاد شد. برم بازداشتها و ایجاد شرایط امنیتی، مراسم سالگرد اعدام نوید افکاری با حضور خانواده وی و خانواده امیر الوندی برگزار شد.

-حسین دائمی پدر زندانی سیاسی آتنا دائمی در گزارشی از آخرین وضعیت دخترش، از استمرار محرومیتها و قطعی تماس وی خبر داد و گفت بیش از ۲۵ روز است که آتنا دائمی از حق تماس محروم است. پدر آتنا در حساب شخصی خود نوشت: «از تاریخ۲۷مرداد حق تماس از آتنای من سلب شده و تا به امروز هیچ تماس تلفنی با هم نداشته ایم و هیچ خبری هم از وضعیت آتنا نداریم برای دیدن و شنیدن صدای آتنا حتماً باید مسیر چهارصد کیلومتری تا استان گیلان رو طی کنیم، متأسفانه مسئولین هم چشم بر این همه ظلم بستن.»

-پرونده مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد. با گذشت یک ماه از زمان بازداشت و علیرغم تعیین شعبه دادگاه، این شهروندان کماکان در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۱ زندان اوین تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نگهداری می‌شوند.

-چند متهم در خرم‌آباد برخلاف اصل حفظ کرامت انسانی توسط مأمورین سرکوبگر انتظامی در خیابانهای این شهر گردانده شدند.

-حمزه سواری لفته، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، طی نامه‌ای نسبت به وضعیت نامناسب زندان‌های کشور واکنش نشان داد. آقای سواری در این نامه ضمن اشاره به گوشه‌ای از تجربیات خود در زندان، از جمله مهمترین دلایل عدم ایجاد تغییر در وضعیت زندان‌ها را نبود نظارت، عدم مسئولیت‌پذیری و انکار برخورد غیرانسانی و غیرقانونی با زندانیان عنوان کرد.

خالو میرزا پدر شهید رامین حسین پناهی سه سال پس از اعدام فرزندش رامین، روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰، در بیمارستان توحید در سنندج درگذشت. این در حالیست که در سه سال گذشته پدر هر روز بدنبال بدست آوردن محل دفن پسرش سرگردان و تحت فشار بود. ماموران وزارت اطلاعات جسد خالومیرزا را ربودند تا در سکوت دفن کنند اما اعضای خانواده به کمک مردم جسد را پس گرفتند و مراسم خاکسپاری و ختم وی با حضور جمع کثیری از مردم برگزار شد.

در ایران هفته چهارم شهریور ۱۴۰۰، دست کم ۳ زندانی اعدام شدند.

اعدام در ایران هفته چهارم شهریور:

ایرانشهر-روز شنبه ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۰، یک شهروند بلوچ در زندان مرکزی ایرانشهر اعدام شد. این زندانی بلوچ ادهم مکسانی فرزند حاج شوکت مکسانی اهل روستای شمس آباد بمپور نام داشت.

قم- روزدوشنبه ۲۲ شهریور۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی بنام حسین علاپور که با اتهام قتل از چهار سال قبل در بازداشت و در زندان قم محبوس بود، به اجرا درآمد.

بیرجند – روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی بلوچ در زندان بیرجند بنام فرشید رخشانی راد به اجرا درآمد.این زندانی از ۲ سال قبل به اتهام مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شد.

بازداشت شهروندان در ایران هفته چهارم شهریور :

خوی-مجید سعیدی، عکاس خبری در زمان تهیه گزارش در مناطق مرزی شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. گفته می‌شود که بازداشت آقای سعیدی علیرغم مجوزهای لازم برای عکاسی بوده است.

سنندج-روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ، مسعود رضایی ۴۰ ساله و اهل روستای سراب قامیش از توابع سنندج جهت سپری نمودن دوران محکومیت شش ماهه خود را به زندان مرکزی این شهر معرفی نمود.

اصفهان- روزدوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ماموران امنیتی اقدام به بازداشت توماج صالحی خواننده رپ و هنرمند مردمی کردند و او را با خود به نقطه نامعلومی بردند.

بوکان-علی زلفی شهروند اهل بوکان توسط دادگاه این شهرستان به چهار ماه و ١٠ روز حبس محکوم شد.

مهاباد-سه شهروند کُرد به نام‌های حسین دودکانلو میلان، شاهو احمدی و ظاهر روزخون اهل روستای کوسه کهریز از توابع مهاباد از سوی مأمورین امنیتی بازداشت شدند.

رشت-سه نوکیش مسیحی به نامهای احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

احضار شهروندان در ایران هفته چهارم شهریور:

مشهد-روز شنبه ۲۰ شهریور فاطمه سپهری، فعال مدنی طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد احضار شد.

اوین-مجید رضایی فعال مدنی، با دریافت ابلاغیه ای جهت تحمل دوران محکومیت خود به اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

شکنجه و فشار بر زندانیان در زندانهای ایران هفته چهارم شهریور:

مشهد-مسئولان زندان وکیل آباد مشهد محدودیتها را بر زندانی سیاسی جواد حسینی نژاد افزایش داده اند. در هفته گذشته تماس تلفنی زندانی سیاسی جواد حسینی نژاد با خانواده اش قطع شده و کارت تلفن وی را نیز گرفته اند.

زندان اوین-مژگان کاووسی محقق و فعال در حوزه زبان مادری که هم اکنون در زندان اوین محبوس است، بدلیل ابتلا به بیماری قلبی و افت فشار خون مزمن چندین ماه است که درخواست بررسی پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل حبس را نموده است.

زاهدان– یک زندانی آزاد شده در روایتی از شکنجه در زندان زاهدان، به «تخت معجزه» بعنوان یک شکنجه خوفناک جهت اخذ اعترافات اجباری اشاره کرده و از یکی از انواع شکنجه ها در این زندان جهنمی پرده برداشته و نوشته است: «در اطلاعات زندان زاهدان یک تخت فلزی داشتند به اسم تخت معجزه وقتی که شکنجه های دیگر اثری نداشت زندانی را به این اتاق برده و روی تخت معجزه شکنجه می کردند.

صدور احکام در ایران هفته چهارم شهریور:

تبریز-آخرین جلسه بازپرسی نادر صادقیان، یوسف سلحشور، محمد مردی، وحید ابهری و امیر ستاری رئوف، فعالین آذربایجانی، در دادسرای عمومی تبریز برگزار شد. این شهروندان به ارائه آخرین دفاعیات خود پرداخته‌اند. نادر صادقیان، وحید ابهری و امیر ستاری رئوف به «دعوت مردم به اغتشاش از طریق سامانه مخابراتی»، یوسف سلحشور به «دعوت مردم به اغتشاش از طریق سامانه مخابراتی» و «اخلال در نظم عمومی» و محمد مردی به «خلال در نظم عمومی» متهم شده‌اند.

مهاباد-دادگاه انقلاب مهاباد سعید فتحی‌نژاد، شهروند بازداشتی را به حبس محکوم کرد. آقای فتحی‌نژاد از بابت اتهام عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام به ۳ سال و ۷ ماه حبس محکوم شد.

تبریز-آخرین جلسه بازپرسی شاهین برزگر، فعال آذربایجانی، روز ۲۱ شهریور ۱۴۰۰، در دادسرای عمومی تبریز برگزار شد. آقای برزگر به «دعوت مردم به اغتشاش از طریق سامانه مخابراتی» متهم شده است.

قتل های خودسرانه در ایران هفته چهارم شهریور :

پیرانشهر- شهروند کرد یاسر منگوری شهروند اهل پیرانشهر، پس از حدود دوماه بازداشت توسط نیروهای اداره اطلاعات زیر شکنجه ماموران امنیتی در ارومیه جان سپرد. قوه قضاییه اعلام کرد که او تیر خورده است. این درحالیست که بعد از دوماه جسد او به خانواده تحویل داده نشد.

بانه- در روزهای یکشنبه ۲۱ شهریور و پنجشنبه ۲۵ شهریور، شلیک مستقیم ماموران مسلح حکومتی منجر به کشته شدن دو کولبر به نامهای رسول کریمی و محمدامین قادری شد.

زاهدان-روز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰، شلیک ماموران نیروی انتظامی منجر به قتل یک سوختبر بلوچ در زاهدان بنام دادالله کیازهی شد.

بانه-غروب جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰، در شهرستان بانه پاسداران با شلیک به سمت دو چوپان به نامهای محمد و رامیار (فامیل نامشخص و حدودا ۲۱ ساله) آنها را زخمی کردند. محمد از ناحیه پای چپ مورد اصابت ۴ گلوله قرار گرفته و روز شنبه مورد عمل جراحی قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: