۱۴۰۰ شهریور ۲۸, یکشنبه

ورود بی سروصدای حیات وکس، هیاهوی ساخت واکسن برکت را خفه کرد

 

حیات وکس در هماهنگی چین و امارات ساخته شده و ماهانه ۲ میلیون دز صادرات دارد

 حیات وکس که بدون حاشیه وارد طرح واکسیناسیون کشور شد، شهریورماه به پایان رسید. اما خبری از ۵۰ میلیون دز واکسن برکت نرسید. از کسانی که می‌خواستند این واکسن را به همه جهان بجز آمریکا صادر کنند، هم خبری نیست. با بالا رفتن سرعت واکسیناسیون نیاز به واکسن هم بیشتر شده است. واکسن از هر کشوری وارد می‌شود و مردم هم در هراس از شروع پیک ششم و قتل عامی دیگر، برای واکسینه شدن گاها از شب تا صبح در صف می‌مانند.

ورود غافلگیر کننده حیات وکس به بازار واکسن

حیات وکس

از واکسن‌های ایرانی هم با هزینه‌های هنگفتی که برای تهیه آن خرج شد، هنوز خبری نیست. به گفته مسئولین بهداشت تاکنون ۵ واکسن داخلی ساخته شده اما هیچ کدام تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارند. در این میان واردات واکسن «حیات وکس» از کشور امارات متحده همه را غافلگیر کرد. ناجی عضو کمیته علمی کووید ۱۹ در مصاحبه‌ای با تجارت نیوز۲۷ شهریور۱۴۰۰ این خبر را تایید کرد. وی در این رابطه می‌گوید: «واکسن حیات وکس همان واکسن سینوفارم پکن است. به دلیل مشارکت زیادی که امارات با چین در کارآزمایی بالینی سینوفارم داشت، کارخانه تولید آن در این کشور ساخته شد. حالا امارات حدود دو میلیون دز واکسن حیات وکس در ماه تولید می‌کند.»

خبری از ورود واکسن فایزر و مدرنا به کشور نیست

خامنه‌ای در هراس از اعتراضات گسترده از ممنوعیت ورود واکسن عقب‌نشینی کرده بود. در یک عقب‌نشینی دیگر ممنوعیت واردات واکسن فایزر و مدرنا را هم ملغی کرد. اما تاکنون هیچ کدام از واکسن این ۲ شرکت در کشور مشاهده نشده است. بسیاری از مردم نسبت به صادرات ماهانه ۲ میلیون واکسن حیات وکس در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند. همه آنها، هم نظر بودند که امارات برخلاف سران حکومت به جای شعار، عمل کرد. امارات حالا جای خود را در بازار جهانی واکسن با صادرات آن باز کرده است.

واکسن سینوفارم هر چند تائیدیه سازمان بهداشت جهانی را دارد، اما اتحادیه اروپا این واکسن را تایید نکرده است. اکثر واکسن‌های تزریق شده در ایران سینوفارم است. بهمین دلیل مسافران ایرانی برای ورود به کشورهای اروپایی محدودیت‌هایی دارند.

ساخته نشدن واکسن برکت مشخص کرد که دیکتاتوری حاکم بر ایران هیچ تمایلی به مبارزه با ویروس کرونا ندارد. تمامی اقداماتی که سران حکومت تاکنون انجام داده‌اند، بدلیل فشار افکار عمومی مردم و هراس از اعتراضات گسترده بوده است. به دلیل ضعف این رژیم، مردم بایستی اعتراضات خود را بیشتر و گسترده‌تر کنند.

هیچ نظری موجود نیست: