۱۴۰۰ شهریور ۱۴, یکشنبه

تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سوختبران موتورسوار در کله‌گان + فیلم

 

سپاه پاسداران با تیراندازی به سوختبران سیستان و بلوچستان گالن‌های سوخت آنان را به آتش کشیدند

روز جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰، نیروهای تیپ مرزی سپاه پاسداران در مرز کله‌گان بسوی سوختبران آتش گشودند. در این تیراندازی، گالن‌های سوخت آنها به آتش کشیده شد.

شلیک نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوختبران در استان سیستان و بلوچستان سابقه دارد. هر از چندی خبرهایی از این استان می‌رسد که سوختبران مورد حمله تیپ مرزی سپاه قرار گرفته و تاکنون نیز شماری از آنان کشته یا مجروح شده‌اند.

در روز هشتم تیرماه ۱۴۰۰ نیز مأموران سپاه در همین مرز کله‌گان به سوختبران بلوچ حمله کرده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در این حمله وحشیانه، نیروهای سپاه پاسداران با شقاوت تمام با تیراندازی مستقیم، ده‌ها رأس الاغ را که حامل گالن‌های سوخت بودند را کشتند.

سپاه با شلیک به سوختبران قاچاق سوخت را انحصاری کرده است

علت روی آوردن مردم بلوچ نبودن شغل مناسب در استان سیستان و بلوچستان است. مردم بلوچ، خصوصا جوانان آن که بدنبال شغل و درآمدی هستند، به ناچار به شغل سوختبری روی می‌آورند. همین وضعیت در شرق استان هرمزگان و جنوب کرمان نیز وجود دارد. در این نواحی نیز مردم برای تأمین معیشت خانواده خود، به شغل سوختبری روی آورده‌اند. در این میان، سپاه پاسداران که خود اصلی‌ترین عامل در قاچاق سوخت به کشورهای پاکستان و افغانستان است، مانع  کار مردم می‌شود. زیرا سپاه می‌خواهد همه درآمد حاصله از این کار را به جیب خودش بریزد. به همین دلیل تیپ مرزی سپاه پاسداران مانع کار این سوختبران گشته و در هر فرصتی به آنان حمله می‌کند.

نیروهای تیپ مرزی سپاه پاسداران، علاوه بر ضرب و شتم و مجروح کردن و حتی کشتن سوخت‌بران، وسایل حمل‌ ونقل آنان را نیز از بین می‌برد. تا زمان درگیری‌های خونین سراوان که در چهارم اسفند ۹۹ بوقوع پیوست، سوخت‌بران از خودرو برای انتقال سوخت استفاده می‌کردند. اما در این روز نیروهای مرزی سپاه، جاده‌های مرزی را بسته و بسوی سوخت‌بران و خودروهای آنان شلیک کردند. در این درگیری‌ها که تا هفته‌های بعد نیز ادامه داشت، مأموران سپاه بارها بسوی خودروی سوخت‌بران شلیک کرده و یا آن را به آتش کشیده‌اند. تاکنون دوبار نیز خودروهای حامل سوخت که در محلی پارک شده بودند را کاملا به آتش کشیدند.

سوختبران که خودروهای خود را از دست داده و یا امکان تردد با خودرو را ندارند، برای انتقال سوخت از موتورسیکلت یا الاغ استفاده می‌نمایند. اما باز مأموران سپاه پاسداران به آنها امکان ادامه کارشان را نداده و به سمت موتور‌ها و یا الاغ‌های آنان شلیک می‌کنند تا از دور استفاده خارج شوند.

حکومت بجای ایجاد شغل، به‌سوی سوخـتبران شلیک می‌کند

مردم محروم مرزنشین استان‌ سیستان و بلوچستان، در دو دیکتاتوری شاه و خمینی‌، همواره مورد تعدی و آزار و اذیت بوده‌اند. نظام آخوندی تاکنون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در این مناطق نکرده و شغلی ایجاد نشده است. حتی بدلیل چپاول‌هایی که توسط کارگزاران حاکم صورت می‌گیرد، در سال‌های اخیر وضعیت معیشتی مردم بلوچ بشدت وخیم شده است. به همین دلیل است که مردم بلوچستان مانند مردم کردستان، به شغل سوختبری و انتقال کالاها روی آورده‌اند. در دو سال گذشته، تعداد کسانی که بدلیل نبودن کار به این شغل‌ها روی آورده‌اند افزوده شده است.

هیچ نظری موجود نیست: