۱۴۰۰ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

تهدید پیک ششم بدلیل سرعت پایین واکسیناسیون

 

برای رسیدن به ایمنی جمعی بایستی واکسیناسیون ۶۵ میلیون نفر تکمیل شود

این روزها خبر خوشحال کننده عبور کشور از قله پیک پنجم داده می‌شود. هر چند سرعت واکسیناسیون به حد قابل قبولی نرسیده است. استان خراسان رضوی بشدت با کرونا درگیر است. در گزارش وزارت بهداشت آمده است که مرگ و میر در این استان از میانگین کشوری همچنان بالاتر است.

طبق اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت در روز دوشنبه۲۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۲۴ ساعت گذشته ۴۴۸ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. آمار واقعی بنابه گفته مسئولان آرامستان‌ها و پزشکی قانونی همواره ۳ تا ۴ برابر آمار اعلام شده است. در حال حاضر ۱۶۸ شهرستان کشور در وضعیت قرمز است. همچنین ۲۰۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

خوشبختانه در حال حاضر روند مرگ و میر بیماران روبه کاهش است. اما باید چند هفته دیگر صبر کرد تا بیماران نیز از بیماراستان‌ها ترخیص شوند.

تهدید ورود سویه لامبدا به کشور در نبود واکسیناسیون

واکسیناسیون
تهدید ورود سویه لامبدا به کشور در نبود واکسیناسیون

در حال حاضر تهدید ورود سویه لامبدا به کشور بسیار زیاد است. در صورت ورود این سویه به کشور باید منتظر پیک ششم که بسیار سهمگین‌تر از پیک پنجم است باشیم.

دکتر نژادجواد رئیس بیمارستان یافت‌آباد، روز دوشنبه ۲۲شهریورماه در یک گفتگوی مطبوعاتی تهدید را ورود سویه لامبدا به کشور دانست. وی می‌گوید: «آثار و شواهد جهش لامبدا در کشورهای دیگر مشاهده شده است. اگر مراقبت‌ها از مرزها و ورودی‌ها کافی نباشد و مبتلایان به نوع لامبدا به کشور وارد شوند، قاعدتا ما هم درگیر می‌شویم. از طرفی چون اطلاعات در مورد جهش جدید ویروس خیلی دقیق نیست، نمی‌دانیم تا چه حد می‌تواند آسیب‌زا باشد.»

واکسیناسیون تنها راه مبارزه با گسترش کرونا

تنها راه مبارزه با ویروس کرونا واکسیناسیون سریع همه مردم است. برخلاف ادعا و تبلیغات سران حکومت هنوز واکسیناسیون به حد قابل قبول برای مقابله با کرونا نرسیده است. بنابه آمار وزارت بهداشت تا روز دوشنبه۲۲ شهریور بیش از ۲۴ میلیون نفر دز اول و ۱۲.۵ میلیون نفر دز دوم را تزریق کرده‌اند. اگر جمعیت ایران را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، برای رسیدن به یک ایمنی جمعی حداقل بایستی ۵۶ میلیون نفر از مردم واکسینه شده باشند. با توجه به خطر ورود سویه لامبدا به کشور و شروع پیک ششم بایستی سرعت واکسیناسیون بیشتر شود. در غیر این صورت درگیر شدن در پیک ششم غیرقابل پیشگیری است.

مرگ حداقل ۱۰۰ هزار نفر بدلیل عدم ورود واکسن

خامنه‌ای در زمستان۹۹ با ممنوعیت ورود واکسن تدارک بزرگترین قتل‌عام مردم را دیده بود. در پیک چهارم و پنجم بیش از ۱۰۰ هزار نفر فوت کردند که علت اصلی ‌آن ممنوعیت واکسن بود. خامنه‌ای همه تلاش خود را برای درگیر نگه داشتن مردم در پیک‌های کرونایی کرد. اما در زمانیکه خطر قیام عمومی را احساس کرد مجبور به واردات واکسن شد. در حال حاضر هم مردم باید با اعمال فشار سران حکومت را مجبور به سرعت دادن به واکسیناسیون بکنند.

هیچ نظری موجود نیست: