۱۴۰۰ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

رژیم طالبانی ایران؛ دادن پرونده تحصیلی به مادران ممنوع شد

 


روزنامه «شرق» از صدور بخشنامه جدیدی توسط آموزش و پرورش جمهوری اسلامی خبر داده که بر اساس آن، از اردیبهشت امسال، مدارس از دادن پرونده تحصیلی به مادران «منع» شده‌اند.

در این گزارش به نقل از والدین برخی دانش‌آموزان آمده است: «پیامکی برای ما ارسال شد که ضمن احترام به همه مادران، کارنامه فرزندان شما تنها به پدر یا جد پدری داده خواهد شد».

سپیده کامایانی، مدیر خانه امن زنان آسیب دیده شهر اراک به روزنامه شرق گفته است که «پرونده‌های بسیار زیادی در همین خانه امن ما وجود دارد که مادرها ماه‌های طولانی به خاطر این مشکل از این مدرسه به آن مدرسه و آموزش و پرورش در رفت‌وآمد بودند تا بتوانند راهی پیدا کنند».

در این گزارش به تبعیض‌های دیگری درباره زنان و حق آن‌ها درباره فرزندان‌شان اشاره شده که بیمه، حساب باز کردن، ارائه پرونده و کارنامه و مدرک تحصیلی و خریدن سیم‌کارت تلفن از جمله این مشکلات هستند.

وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی که در حال حاضر وزیر ندارد و با سرپرستی اداره می‌شود، به این خبر واکنش نشان نداده است.

بخشنامه یاد شده با انتقادهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است و کاربران به تبعیض‌های متعددی که زنان در ایران با آن مواجه هستند اشاره کرده‌اند.

به گزارش رادیو فردا، براساس قوانین جمهوری اسلامی، ریاست خانواده برعهده مردان است و دریافت گذرنامه و امکان خروج از کشور منوط به اجازه همسر یا پدر است.

برهمین اساس مادران نمی‌توانند بدون حضور یا داشتن اجازه رسمی از پدر خانواده، برای فرزندان خود حساب بانکی باز کنند، سیم کارت تلفن بخرند و یا گذرنامه بگیرند.

این قوانین تبعیض‌آمیز در بخش درمان به شدت خطرناک هم می‌شوند به طوری که مادر نمی‌تواند بدون حضور یا اجازه رسمی پدر، درباره جراحی و درمان فرزندش اعمال نظر کند.

هیچ نظری موجود نیست: