۱۴۰۰ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

هشدار یک اقتصاددان؛ تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه مردم را به کف خیابان می‌‌آورد

 

طبق طرح مالیات بر عایدی سرمایه مردم بایستی در هنگام فروش خانه، خودرو، طلا و ارز ۳۰ تا۴۰ درصد مازاد ارزش دارایی را  بعنوان مالیات بپردازد

 نمایندگان مجلس کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در خردادماه ۱۴۰۰ را تصویب کردند. طبق این طرح اگر فردی ارز، طلا، مسکن و یا خودرو خود را بفروشد بایستی بخش قابل توجهی از سود حاصله را به عنوان مالیات بپردازد. این طرح در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های منفی روبرو شد. مطابق این طرح مازاد ارزش دارایی در زمان انتقال نسبت به ارزش تملکش، عایدی سرمایه به حساب می‌آید و فروش آن مشمول مالیات می‌شود.

مالیات بر عایدی سرمایه بر خانه، طلا و خودرو و ارز

مالیات بر عایدی سرمایه
مالیات بر عایدی سرمایه بر خانه، طلا و خودرو و ارز

بر اساس این طرح اگر فروش در سال اول باشد مشمول۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. در ادامه سالانه ۳ درصد از نرخ مالیات کم می‌شود. این روند تا دوازدهمین سال ادامه دارد و بعد از آن نرخ ثابت ۴ درصد مشمول مالیات می‌شود. این طرح برای دارندگان زمین‌های بایر نیز صادق است. طرح بالا همچنین فروش خودرو در کمتر از یک سال را مشمول ۳۰ درصد مالیات می‌داند. دارندگان طلا و جواهر نیز مطابق طرح فروش خوردو می‌باشد. این درحالی است که به گفته کارشناسان ساختمان‌سازی موتور مولده اقتصاد کشور از یک قرن پیش بوده است. نکته مهم اینکه طرح مالیات بر سهام و اوراق بهادار که در تمام دنیا رایج است در این طرح وارد نشده است. به این صورت حاکمیت به سفته‌بازی و بازار مجازی حول و حوش آن رواج می‌دهد.

ضررکننده اصلی این طرح مردم هستند

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس به عنوان یک طرح برای جلوگیری از واسطه‌گری  قلمداد می‌شود. ضررکننده اصلی در این طرح مردم هستند. آنهایی که بدلیل هراس از بی‌ارزش شدن ریال، اندوخته‌های خود را به ارز و… تبدیل کرده‌اند.

با توجه به تورم افسارگسیخته و سقوط آسانسوری ریال حاکمیت در تلاش برای گرفتن مالیات از پولی است که خود عامل بی‌ارزش شدن آن می‌باشد. تفاوت قیمت دلار بدلیل بی‌ارزش شدن ریال است و گرنه ارزش دلار همواره ثابت است.

واکنش منفی در شبکه مجازی و آمدن مردم به کف خیابان

 یک کاربر اجرای این طرح را به صورت زیبایی بیان کرده است. وی می‌گوید: «یاد کارتون رابین هود و آخرین سکه پسرک فقیر افتادم که داروغه با حیله‌گری ازش ربود.‌»

به این ترتیب دیکتاتوری حاکم برای ربودن آخرین ریال‌های مردم هم دندان تیز کرده است. آنها تلاش می‌کنند که به هر نحوی مردم را به زیر خط فقر بکشانند. عباس عبدی در توییتی طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجلس را اینگونه توصیف کرده است: «طرح مالیات بر عایدی مجلس مثل این است که یک لیتر شیر داری، دولت یک لیتر آب توی آن می‌ریزد و اجازه می‌دهد به قیمت قبلی بفروشی و صد درصد سود کنی، بعد سودش را می‌گیرد. البته تو هم بازنده‌ای؛ چون این کار را با همه می‌کنند و هزینه همه دو برابر می‌شود. پس تو هم سود نکرده‌ای.»

غلامحسین دوانی، عضو انجمن حسابداران در رابطه با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه به سران حاکمیت گفت، با دو چیز نباید شوخی کرد. با اقتصاد کشور و معیشت مردم. هر دو اینها مردم را به کف خیابان می‌آورد.  کف خیابان کابوس همیشگی سران حکومت است، آنها اعتراضات آبان ۹۸ را از یاد نبرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: