۱۴۰۰ شهریور ۲۴, چهارشنبه

کشته شدن یک سوختبر بلوچ با تیراندازی ماموران انتظامی در زاهدان

 

یک سوختبر بلوچ بر اثر تیراندازی مأموران انتظامی در زاهدان کشته شد

بر اثر تیراندازی مأموران انتظامی شهر زاهدان، یک سوختبر بلوچ بنام «دادالله کیازهی» در روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ کشته شد. این سوختبر بلوچ با خودروی تویوتای خود در شهرک گاوداران زاهدان در حال تردد بود که نیروهای انتظامی به سمت او تیراندازی کردند.

دادالله کیازهی فرزند حاج کریم اهل شهر زاهدان بود که بدلیل بیکاری و نیاز به تأمین معیشت خانواده به سوختبری روی آورده بود. این سوختبر با استفاده از خودروی تویوتایی که در اختیار داشت کار سوختبری را انجام می‌داد. روز دوشنبه ۲۲ شهریور که دادالله در حال تردد در شهرک گاوداران زاهدان بود از سوی ماموران انتظامی بسوی او تیراندازی صورت گرفته است. با تیراندازی مأموران انتظامی کلانتری، خودروی دادالله از مسیر منحرف و واژگون شد. بر اثر تیراندازی‌ها و واژگونی خودرو دادالله جان خود را از دست داد.

تیراندازی به سوی سوختبران، همواره از طرف مأموران امنیتی صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش سالانه ۲۰۲۰ کمپین فعالین بلوچ، تعداد ۴۶ سوختبر و کالابر نسبت به سال قبل بیشتر کشته شده‌اند. این کشتارها یک افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

در تیراندازی‌های مستقمیی که از طرف مأموران به سوی خودروی سوختبران صورت گرفته، بیشتر در هنگام تعقیب و گریز بوده است. در این تعقیب و گریزها و شلیک‌هایی که بسوی آنان صورت گرفته است، معمولا خودروها یا آتش گرفته است و یا واژگون شده‌اند.

 یکی از دلایل آتش گرفتن خودروها وجود گالن‌های سوخت همراه آنان است. دلیل دیگر جان باختن سوختبران مورد هدف قرار گرفته، عدم ارائه خدمات اورژانسی است. برخی از سوختبرانی که از طرف نیروهای امنیتی مورد اصابت شلیک قرار گرفتند و یا بر اثر واژگونی خودرو زخمی شده بودند، اگر مورد رسیدگی پزشکی قرار می‌گرفتند، احتمال زیادی برای نجات جانشان وجود داشت.

هیچ نظری موجود نیست: