۱۴۰۰ شهریور ۲۲, دوشنبه

زنان ایرانی نسبت به سایر زنان دنیا بیشتر خودکشی می‌کنند

 


فساد در سیستم‌های مالی و اداری نقش زیادی در ناامیدی و خودکشی دارند

رئیس بهزیستی قرچک گفت: کانون خودکشی از غرب ایران به مرکز و سایر مناطق در حال تغییر است. به گزارش ایلنا، اردشیر بهرامی، جمعه‌شناس و پژوهشگر و نویسنده کتاب “فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران با اشاره به خودکشی در بین مردان و زنان گفت: در بین زنان تقریبا ۷۱ درصد قربانیان خودکشی زیر ۴۰ سال هستند و در بین مردان ۸۰ درصد زیر ۴۰ سال هستند. بنابراین این آمارها مشخص می‌کند که خودکشی خاص قشر جوان در جامعه ما است که از سنین ۱۵ تا ۴۰ سال را شامل می‌شود. در ایران نیز مانند سایر دنیا مردان بیشتر از زنان خودکشی می‌کنند اما در مقایسه با سایر کشورها در ایران زنان نسبت به سایر زنان دنیا بیشتر خودکشی می‌کنند.

بهرامی با بیان اینکه در مورد مناطق غرب ایران اگرچه زنان قربانی می‌شوند، اما آمار مردان همچنان بیشتر از زنان است، خاطرنشان کرد: من در کتاب فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران درباره تغییرات از جهان سنت به مدرن و تاثیر آن بر جوامع بررسی‌های میدانی انجام داده‌ام و باید بگویم در کل جامعه ما آمار خودکشی روند رو به رشدی دارد و این روند در طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ رشد بیشتری از سال‌های قبل داشته است؛ سیاست‌های ما اگرچه علمی است، اما نتواسته در قبال این رشد کارآمد باشد. اگر برنامه‌های جامع و کاملی در سطوح مختلف در خانواده، مدرسه، رسانه، فضای شهری، محیط کار و…اجرا نشود، قطعا روند رو به رشد ادامه خواهد داشت، چراکه با شرایط امروز ما بسیار ارتباط دارد و ما نتواسته‌ایم این مرگ‌ها که قابل پیشگیری و پیش بینی است را کنترل کنیم.

نقش فساد در سیستم‌های مالی و اداری

وی درباره افکار خودکشی تصریح کرد: فساد در سیستم‌های مالی و اداری نقش زیادی در ناامیدی و در نهایت افکار خودکشی دارند، جایی که امید می‌میرد خودکشی ایجاد می‌شود. جایی که احساس خوب، انسان دوستی و حمایتگری می‌میرد خودکشی جایگزین می‌شود. هدف علوم پیشگیری از آسیب نیز باید شناخت عوامل محافظت کننده باشد. بسته به تنوع فرهنگی و اجتماعی مهمترین عوامل حفاظت کننده، حمایت‌های اجتماعی و توجه واقعی به خواسته‌ها و جایگاه انسانی افراد و افزایش تحمل و تاب آوری است.

هیچ نظری موجود نیست: