۱۴۰۰ شهریور ۲۵, پنجشنبه

وضعیت صندوق ‌های بازنشستگی در حال تبدیل شدن به یک ابر بحران است

 

صندوق های بازنشستگی از کارتل‌های اقتصادی به بنگاه‌های ورشکسته تبدیل شده‌اند

وضعیت صندوق ‌های بازنشستگی از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور است. در حال حاضر وضعیت این صندوق‌ها به بمب ساعتی تشبیه می‌شود. گزارش‌ها حاکی است میزان وابستگی صندوق های بازنشستگی به بودجه کشور افزایش چشم‌گیری داشته است. وابستگی صندوق‌ها به بودجه از ۵۵.۲ درصد در سال ۹۵ به ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. صندوق اصلی بازنشستگی مربوط به تامین اجتماعی است. سایر صندوق‌ها عبارتند از کشوری، لشگری، بانک‌ها، شهرداری، صنعت نفت، صدا و سیما و چند صندوق کوچک دیگر. همه این صندوق‌ها در حال حاضر دچار ناپایداری مالی هستند.

دست درازی دولت به صندوق های بازنشستگی

صندوق ‌های بازنشستگی

علت اصلی این وضعیت دست درازی دولت به صندوق‌ های بازنشستگی است. سران حکومت از این صندوق‌ها برای اجرای طرح‌های عمرانی که خود حضور ندارد استفاده می‌کند. به گفته کارشناسان، اجرای این طرح‌ها بدون محاسبه میزان سود و زیان آن باعث ورشکستگی این صندوق‌ها شده است. مهمترین موضوع اینکه بازنشستگان در تعیین سمت و سوی صندوق هیچ نقشی ندارند. اما در هر حال مدیران صندوق‌ های بازنشستگی بایستی پاسخگوی آنها باشند. دولت دخالت خود را با این استدلال که هزینه‌های صندوق را پوشش می‌دهد توجیه می‌کند. اما در واقع این صندوق‌ها هستند که حفره‌ نبود ردیف‌های بودجه دولت را پر می‌کنند.

حقوق اکثر بازنشستگان زیر خط فقر است

بیشتر بازنشستگان حتی حالا که همسان‌سازی اجرا شده باشد، زیر خط فقر هستند. ۷۰ درصد بازنشستگان کف‌بگیر هستند. اکثر آنها حتی با دو مرحله متناسب سازی حدود ۴ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. این درحالی است که حقوق زیر ۱۰ میلیون تومان زیر خط فقر می‌باشد.

دولت بایستی دست خود را از صندوق ‌های بازنشستگی کوتاه کند. حفظ استقلال این صندوق‌ها در برابر دستورات دولت تنها راه نجات آنها از ورشکستگی بیشتر است. این صندوق‌ها بایستی توسط بازنشستگان و بیمه‌شدگان عضو صندوق اداره شود. با توجه به روند کاهش جمعیت در ۲ دهه آینده جمعیت سالمند و بازنشسته بر جمعیت جوان و بیمه‌پرداز پیشی می‌گیرد. در آن زمان دیگر صندوق ‌های بازنشستگی نمی‌تواند حامی سیاست‌های اقتصادی حاکمیت باشد و خود تبدیل به یک ابر بحران در سطح جامعه می‌شود.

زمین‌گیر شدن صندوق های بازنشستگی

دست اندازی حاکمیت بر صندوق ‌های بازنشستگی باعث زمین‌گیر شدن آنها شده است. این صندوق‌ها بیش از ۵ دهه بدون وقفه حقوق و بیمه بازنشستگان را پرداخت کرده‌اند. اما در حال حاضر تبدیل به بنگا‌ه‌های ورشکسته‌ شده‌اند. این صندوق‌ها در اغلب موارد حقوق بازنشستگان را با تاخیر چند روزه پرداخت می‌کنند. همچنان که در بالا گفته شد اگر به وضعیت این صندوق ‌های بازنشستگی رسیدگی نشود وضعیت بازنشستگان تبدیل به یک ابر بحران خواهد شد. اعلام ورشکستگی این صندوق‌ها می تواند مردم را به کف خیابان‌ها بیاورد. موضوعی که روز و شب کابوس سران حکومت است.

هیچ نظری موجود نیست: