۱۴۰۰ شهریور ۲۴, چهارشنبه

تحقیر زنان با قوانین ضد زن در دیکتاتوری حاکم ادامه دارد

 

ایجاد محدودیت و تحقیر زنان حتی به نداشتن اجازه برای گرفتن کارنامه کودکان‌شان رسیده است

هنوز یک ماه از شروع ریاست جمهوری رئیسی نگذشته که مصوبات او برای تحقیر زنان آغاز شده است. کابینه‌ای که یک وزیر یا معاون وزیر زن ندارد و به گفته خودشان، از اول هم چنین قراری نبوده است. در حال حاضر یک پیامک به شرح زیر برای مادران ارسال شده است: «ضمن احترام به همه مادران، کارنامه فرزندان شما تنها به پدر یا جد پدری داده خواهد شد.»

سالیان است که سران حکومت بدنبال خارج کردن زنان از اجتماع و راندن آنها به کنج خانه هستند. اجازه‌های موهوم چون اجازه سفر به شهرهای دیگر و یا اجازه همسر برای گرفتن گذرنامه از این موارد است. با اینکه بیشترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها زنان هستند اما بازار کار اندکی با حقوق‌های بسیار پایین نصیب آنها می‌شود. در دانشگاه هم سران حکومت با تفکیک جنسیتی ورود زنان به بسیاری از رشته‌ها را ممنوع کرده‌اند.

قوانین ضد زن برای تحقیر هر چه بیشتر زنان

تحقیر زنان

این قوانین به مردان امتیازاتی می‌دهد که بتوانند با تحقیر زنان را تحت فشار و آزار قرار دهند. در حال حاضر تبعیض‌های دیگری هم در رابطه با زنان و حق آنها در رابطه با فرزندان‌شان برجسته‌تر شده است. نداشتن اجازه باز کردن حساب، بیمه کردن فرزندان و خرید سیم کارت تلفن از این تبعیض‌ها می‌باشد. آخرین نوع این محدودیت و تحقیر زنان را در پیامک پیش گفته شده می‌توان دید.

در کلیه این موارد فقط زنان نیستند که آسیب می‌بینند. کودکان آنها نیز بخصوص اگر دختر باشد از نظر روحی دچار اضطراب و مایوس شدن از آینده خود می‌شوند.

روزنامه شرق دوشنبه۲۲شهریور۱۴۰۰ طی مصاحبه‌ با نفرات، به بررسی قوانین ضد زن در این نظام پرداخته است. یک خانم که مسئول خانه امن زنان آسیب دیده است این قوانین را اهرم فشار برای تسلیم شدن و تحقیر زنان می‌داند. وی می‌گوید: «مردان زیادی هستند که از این وسیله به عنوان ابزاری استفاده می کنند تا همسر خود را مجاب به ماندن در زندگی کنند. یا اینکه حتی هستند برخی مردان که قصدشان طلاق است، اما فقط می‌خواهند با لجبازی زن را آزار دهند. متاسفانه باید بگوییم این خلاءهای قانونی به خوبی دست مردان را برای آزار دادن‌های این چنینی باز گذاشته است.»

محروم کردن مادر از اجازه جراحی کودک

یک خانم این تبعیض‌ها را محروم کردن فرد از حق خود به عنوان یک مادر می‌داند. در گزارش روزنامه شرق این خانم ابتدا شرح می‌دهد که با اینکه پرستار است اما اجازه عمل جراحی فرزندش را ندارد. وی ادامه می‌دهد: «از آن روز به بعد انگار معنای مادر بودن هم برای من تغییر کرد. انگار یک نفر آمد و به من گفت فکر نکن آدم خاصی هستی، حق تو اندازه پدربزرگ دخترت هم نیست. من از آن روز به دفتر اسناد رفتم و وکالتی از همسرم گرفتم که در شرایط این چنینی بتوانم خودم امضا کنم. اما حقیقت این موضوع به شدت تحقیرآمیز است.»

پیشرفت‌های زنان در همه پهنه‌ها چون خاری در چشم سران حکومت

دیکتاتوری حاکم با وضع این قوانین تلاش می‌کند با تحقیر زنان آنها را به کنج خانه‌ها براند. اما آنها که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند بی‌اعتنا به این قوانین ضدزن با پیشرفت‌های خود در همه پهنه‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و… چون خاری در چشم سران حکومت می‌باشند. در این سالها زنان در صف اول اعتراضات بوده‌اند. پتانسیل نهفته در زنان ایرانی بدلیل قوانین ضد زن بسیار بالا است. دیکتاتورها همواره از نقاطی ضربه اصلی را دریافت می‌کنند که بیشترین ستم را بر آنها روا داشته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: