۱۴۰۰ شهریور ۱۳, شنبه

ابهام در برنامه اقتصادی کابینه رئیسی علت گران شدن قیمت خودرو

 


افزایش نرخ دلار و ابهام درباره سرنوشت برجام از علل مهم در گران شدن قیمت خودرو است

گران شدن قیمت خودرو پس از وعده‌‌های عجیب در کابینه رئیسی همچنان ادامه دارد. فاطمی امین وزیر صمت در توئیتی نوشت که ظرف ۳ سال کاری می‌کنم که مردم به خودروی ملی افتخار کنند. این وعده فاطمی واکنش‌های گسترده‌ای در بین کاربران ایرانی در توئیتر داشت. یکی از آنها نوشت: «این وعده‌ها خیلی ترسناک است»

این وعده‌ها در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصاد درحال حاضر کشور با وخیم‌ترین اوضاع اقتصادی مواجه است. در حال حاضر ایران جز ۶ کشور اول جهان به لحاظ بیشترین نرخ تورم است. روند صعودی نرخ تورم و رشد بی‌سابقه نقدینگی همچنان ادامه دارد. دولت رئیسی هم بجز وعده‌های مبهم هیچ استراتژی مشخصی برای وضعیت اقتصادی کشور ارائه نداده است. صنعت خودرو‌سازی در میان سایر صنایع بدترین وضعیت را دارد.

با گران شدن قیمت خودرو دستیابی به آن تبدیل به آرزو شده است

گران شدن قیمت خودرو

قیمت خودرو همچنان روند صعودی دارد. داشتن خودرو برای بسیاری از مردم دست‌ نیافتنی و تبدیل به آرزو شده است. قیمت خودرو به افزایش نرخ دلار وابسته شده و هر صعود دلار باعث گران شدن قیمت خودرو‌ها می‌شود. با مشخص شدن ترکیب کابینه رئیسی و تیره‌تر شدن امکان احیای برجام احتمال سروسامان گرفتن اوضاع اقتصادی کم شده است.

ممنوعیت واردات خودرو ادامه دارد

ممنوعیت واردات خودرو به کشور از مهم‌ترین علل گران شدن قیمت خودرو است. یک کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان ۱۲شهریور ۱۴۰۰ به علل گرانی بازار خودرو اشاره می‌کند. طالبی می‌گوید: «در این وضعیت اگر بخواهیم بحث واردات را کامل ببندیم، باعث می‌شود قیمت خودرو‌های داخلی تورمی افزایش یابد. دولت هم باید فکری برای تعرفه واردات کند و در داخل نیز حمایت از مصرف‌کننده را داشته باشد.»

اعلام توقف تولید ۵ خودرو در شرکت ایران خودرو هم از دلایل گران شدن قیمت خودرو است. این خودروها شامل پژو ۲۰۶ تیپ پنج، ، پژو پارس، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن و رانا هستند. این خودروها از تیرماه امسال دیگر تولید نمی‌شوند. کارشناسان علت توقف تولید این خودروها را بالا بردن قیمت‌ آنها البته با اسامی جدید می‌دانند.

گران شدن قیمت خودرو و سود بردن هر چه بیشتر سپاه پاسداران

صنایع خودروسازی کشور تحت تسلط نهادهای وابسته به سپاه پاسداران است. گران شدن قیمت خودروها به معنی سرازیرشدن پول‌های مردم به جیب سران حکومت و فرماندهان سپاه است. علت تحویل ندادن خودروهای مردم هم همین است. زیرا هر چقدر تقاضای خوردو بیشتر باشد، قیمت آن بیشتر می‌شود. بحران خودرو سال‌ها است که ادامه دارد. سران حکومت در بن‌بست بحران‌ها دست و پا می‌زنند. هر بحران با سرریز شدن بحران بزرگتر فراموش می‌شود. اما این بحران‌ها در زمان خود تبدیل به آتش‌فشانی می‌شود که پایه‌های این نظام را نشانه خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: