۱۴۰۰ شهریور ۱۳, شنبه

آغاز شیوع کرونا ویروس لامبدا در استان هرمزگان

 


خبر از ورود سویه جهش یافته کرونا ویروس لامبدا در استان هرمزگان زنگ خطری برای کل کشور

با مشاهده سویه جهش‌یافته لامبدا در استان‌های جنوبی کشور، زنگ خطر بلند‌تری برای کل کشور به صدا در آمد. تاکنون سویه لامبدا در استان هرمزگان و یک مورد در تهران مشاهده شده است. اما رسانه‌های دولتی هنوز سیاست پنهان‌کاری را ادامه می‌دهند. چنانچه تاکنون تجربه شده است، این پنهان‌کاری‌های دولتی، جنایتی نابخشودنی هستند که موجب مرگ هزاران نفر خواهد شد.

علی رئوفی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، روز ۱۱ شهریور جلسه‌ای فوق‌العاده به همین منظور برگزار کرد. رئوفی در این جلسه خطاب به فرمانداران همه شهرستان‌های استان هرمزگان تأکید نمود هرچه سریعتر ستاد شهرستانی مدیریت کرونای خود را تشکیل دهند. رئوفی خطاب به فرمانداران شهرستان‌های هرمزگان تأکید نمود که رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار جدی است. استفاده از ماسک و فاصله‌های فیزیکی و اجتماعی باید شدیدا اجرا گردد.

با توجه به مشاهده سویه لامبدا در استان هرمزگان، رئوفی دستور داد که همه مبادی ورودی و خروجی و مرزهای استان باید تحت مراقب قرار گیرند. تست‌های کرونا از مسافرین هرچه سریعتر صورت گرفته و موارد مبتلا را زودتر شناسایی کنند. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مسئول پیگیری این موضوع در استان است. باید دیگر دستگاه‌های مسئول در استان را در جریان تحولات این بیماری قرار دهد. رئوفی همچنین به فرمانداران تأکید نمود در کلیه مناطقی که به سویه کرونا ویروس لامبدا آلوده شده است، باید قرنطینه کامل صورت بگیرد.

لزوم تسریع واکسیناسیون مردم در استان هرمزگان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، پس از دستور قرنطینه مناطقی که سویه لامبدا در آن مشاهده شده است، به موضوع واکسیناسیون پرداخت. رئوفی در ادامه سخنانش خطاب به فرمانداران و دیگر دست‌اندرکاران مسئول در استان هرمزگان گفت: «واکسیناسیون باید تسریع شود. با سویه لامبدا، احتمال ابتلای افراد جوان به این بیماری بیشتر است. به همین دلیل باید واکسیناسیون افراد جوان در هرمزگان در اولویت قرار گیرد.»

سویه لامبدا قوی‌تر از دلتا

لامبدا

ویروس‌ها بدلیل ویژگی خاصی که دارند، همیشه در حال تغییر و جهش‌های ژنتیکی قرار دارند. زمانی که ویروسی وارد بدن فرد می‌شود، ابتدا با مقاومت سیستم دفاعی بدن روبرو می‌گردد. اما پس از چندی قادر خواهد بود که سیستم دفاعی بدن بیمار را شناسایی کرده و راه‌هایی برای دور زدن آن پیدا نماید. این تغییرات مداوم است که منجر به بوجود آمدن سویه‌های جدیدی از این بیماری می‌گردد. ویروس کرونا نیز تاکنون جهش‌های متفاوتی داشته است. سویه‌های آلفا و دلتا از آخرین جهش‌های ویروسی شناخته شده در این بیماری بود. این سویه‌ها نسبت به سویه‌های ماقبل خود مسری‌تر می‌باشند و نسبت بستری بیماران را بالا برده است.

سویه لامبدا آخرین سویه‌ای هست که تاکنون از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی شده است. این سویه ابتدا در کشور پرو مشاهده شد و تا کنون ۵۲ کشور را آلوده کرده است. ویژگی سویه لامبدا واکسن‌گریزی معرفی شده که خطر آن نسبت به سویه دلتا سه برابر بیشتر می‌باشد. محققان دانشگاه توکیو روی این سویه تحقیقاتی بعمل آورده‌اند. تحقیقات این دانشمندان نشان می‌د‌هد که سویه لامبدا  بسیار عفونی بوده و در برابر واکسن‌ها مقاومت بیشتری دارد. تأکیدات رئوفی در استان هرمزگان بدلیل خطرناک بودن این ویروس می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست: