۱۴۰۰ آبان ۱, شنبه

چه بر سر ثروت ایران در این سال‌ها آمده است

 



ثروت ایران چقدر است؟ آیا ما جز کشورهای ثروتمند محسوب می‌شویم یا نه؟

 به گزارش کردیت سوئیس(Credit Suisse)  ثروت جهان در سال۲۰۲۰ نزدیک به ۴۱۸ تریلیون دلار بوده است. از این مقدار ۱۳۶ تریلیون دلار سهم آمریکای شمالی(شامل آمریکا و کانادا) و ۱۰۳ تریلیون دلار هم سهم اروپا می‌باشد.

به این ترتیب مشخص می‌شود که سهم اروپا و آمریکا از کل ثروت جهان ۵۷ درصد است.

اما منظور از ثروت چیست؟

دارایی‌های یک کشور شامل شرکت‌ها، ساختمان‌ها، جنگل‌ها، معادن، سهام شرکت‌های خارجی و حتی سرمایه‌های انسانی است.

سرمایه‌های انسانی نیز شامل مجموعه دانش، مهارت، استعداد و تحصیلاتی است که اتباع آن کشور دارند.

 به این ترتیب، موسسه کردیت سوئیس دارایی‌های هر کشور را ارزش‌گذاری می‌کند. هر چه اقتصاد و منابع طبیعی آن غنی‌تر و جمعیت آن تحصیل‌کرده‌تر باشد، ثروت آن کشور بیشتر است.

ثروت ایران در سال ۲۰۱۷ بین ۱ تا ۳ تریلیون دلار برآورد شده بود

ثروت ایران

ثروت ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱ تا ۳ تریلیون دلار برآورد می‌شد. این میزان ثروت، ایران را در زمره کشورهای ثروتمند قرار داده بود. در آن زمان ایران با ترکیه، برزیل، مصر و حتی سوئد همتراز بود. اما بدلیل سیاست‌های توسعه‌طلبانه و صدور تروریسم در ۵ سال گذشته ثروت‌های کشور آنقدر کاهش یافته که دیگر توسط موسسه کردیت سوئیس محاسبه نمی‌شود.

خروج شتابان متخصصان از کشور، نابودی اقتصاد و تورم افسارگسیخته، تعطیلی صنایع، نابودی کشاورزی و محیط زیست ایران بحدی است که طی ۴ سال از کلیه کشورهای هم تراز عقب ماندیم.

فرصت‌سوزی سران حکومت در این زمینه برای عبرت دیگران در کتاب‌ها خواهد آمد. کشورهای دیگر صندوق ذخیره ثروت دارند که ماحصل سود سالانه را در آن نگهداری می‌کنند. این سود بخصوص در کشورهای نفتی بسیار زیاد است . بطور نمونه نروژ بیش از یک تریلیون دلار در صندوق خود ذخیره ارزی دارد. کویت نیز نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار ذخیره در صندوق خود دارد.

درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری فقط در ۸ سال احمدی‌نژاد

ایران در ۸ سال احمدی‌نژاد نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت. اما همه آن صرف بمب اتمی و صدور تروریسم شد. در ۴۰ سال حاکمیت جمهوری اسلامی ۱۳۳۴ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. برای دانستن ارزش این سرمایه باید گفت کشور چین ۷۰۰ میلیارد دلار خرج زیر ساخت جهت، جهش اقتصادی ‌آن کشور کرده بود. اما ثروت ایران در این سال‌ها توسط دیکتاتوری حاکم نابود شد و به یغما رفت.

در حال حاضر ایران دیگر در زمره کشورهای ثروتمند محسوب نمی‌شود. دزدی و غارت سرمایه‌های کشور باعث شده که ۶۰ درصد مردم ایران زیر خط فقر باشند. خامنه‌ای از سلاح فقر برای سرکوب اعتراضات استفاده می‌کرد اما دوران استفاده از این سلاح بسر آمده است. زمان برعلیه دیکتاتوری حاکم در حال چرخش است. گسترش اعتراضات از ابتدای سال ۱۴۰۰ دلیلی بر این مدعا است.

هیچ نظری موجود نیست: