۱۴۰۰ آبان ۲, یکشنبه

تاوان بی‌عملی دولت را مردم با قطعی گاز در زمستان می‌دهند

 

در دو سال گذشته کمبود و قطعی گاز و برق در کشور به یک چالش جدی تبدیل شده است. هر چند این موضوع وقتی که به مصارف خانگی می‌رسد مشهود است، اما صنایع کشور بشدت تحت تاثیر آن هستند. ایران دارای دومین ذخیره گازی جهان است. اما بدلیل سیاست‌های خانمان بربادده سران حکومت مردم همواره باید نگران کمبود انرژی باشند. سوال مردم از مسئولین این است که علت قطعی گاز برای دومین ذخیره گازی کشور چیست؟

در زمستان مصرف خانگی و تجاری جهش ناگهانی دارد. این مشکل باید با ساخت مخازن ذخیره گاز طبیعی و استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید در تابستان حل شود. هزینه ساخت این مخازن به مراتب کمتر از زیان‌های ناشی از تعطیلی صنایع است. متاسفانه سران حکومت با اشراف به کمبود گاز بخصوص در سردترین روزهای سال هیچ طرحی برای رفع آن ندارند. استفاده از مازوت غیراستاندارد که ۶ برابر نوع استاندارد آن آلودگی ایجاد می‌کند، تنها راه کار در نظر گرفته توسط سران حکومت است.‌ آنها می‌گویند: «باید بین مرگ در اثر سرما و یا خفگی با دود یکی را انتخاب کنید.»

برنامه بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام نشده است

قطعی گاز

برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور انجام نشده است، در نتیجه با کسری زیادی در زمستان مواجه خواهیم بود. در صورت اجرای این برنامه‌ها می‌توان انتظار داشت که قطعی گاز در کل کشور نداشته باشیم.

 به گفته کارشناسان زمستان آینده با کمبود روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی مواجه خواهیم بود. به عبارت ساده‌تر با کاهش دما، کاهش عرضه و حتی قطعی گاز طبیعی را در پیش‌رو داریم.

 در حال حاضر پتانسیل بالایی در کشور برای مصرف وجود دارد که باید با بهینه‌سازی مصرف آنرا کنترل کرد. مردم به دلیل گرانی و تورم، توان تعویض بخاری‌های فرسوده را ندارند. این درحالی است که با نصب بخاری هرمتیک می‌توان به میزان زیادی در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد. این وظیفه دولت است که با دادن یارانه برای خرید این بخاری‌ها به صرفه‌جویی در مصرف گاز کمک کند. با این روش‌ها می‌توان جلوی قطعی گاز طبیعی در زمستان گرفت.

پیش زمینه برای گران کردن گاز

مانند همیشه دولت علت مصرف بالا را ارزانی آن می‌داند و خود را آماده کرده که گاز را گران کند. در این صورت باید گفت که تاوان کارهای انجام نشده حکومت را مردم بایستی بدهند. دولت تاکنون همواره برای رفع هر مشکلی دست در جیب مردم کرده است. اما در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند. افزودن فشار به آنها می‌تواند آستانه تحمل را رد کرده و باعث انفجار یکباره مردم و گر گرفتن اعتراضات گسترده باشد.

هیچ نظری موجود نیست: