۱۴۰۰ مهر ۳۰, جمعه

پیامدهای ویرانگر طرح انتقال آب بهشت‌آباد برای مردم منطقه – فیلم

 

اهالی روستاهای بیرگان استان چهارمحال و بختیاری به خشکاندن تنها چشمه تامین آب آشامیدنی روستاهایشان توسط سپاه پاسداران اعتراض دارند.  حفر تونل کوهرنگ۳ و طرح انتقال آب بهشت‌آباد سبب خشک شدن چشمه مروارید شده است.

یکی از اهالی به خبرنگار می‌گوید: «به خدا هر چی اینجا ضبط کردی پخش کن! حتی اگر باعث بریدن نان تو هم شد، این فیلم‌ها را پخش کن! ما دیگر به اینجایمان رسیده است.»

نفر دیگر ادامه می‌دهد: «در سال ۱۳۶۵ دبی آب این چشمه ۱۲۶۰ لیتر بوده است. الان تبدیل به لانه پرندگان وحشی شده است.»

در دهه هشتاد بعد از حفر تونل سوم کوهرنگ، آب چشمه به‌طور کامل خشکید و به داخل تونل سرریز شد. به‌طوریکه از ورودی تونل کوهرنگ۳ هیچ آبی وارد نشده است. اما از خروجی آن حجم بالایی آب خارج می‌شود.

آبی که صدها سال است از بستر چشمه مروارید به دست ۲۷ روستای مردم بیرگان می‌رسید. اما امروز به محل دیگری منتقل می‌شود.»

طرح انتقال آب بهشت‌آباد توسط قرارگاه خاتم سپاه پاسداران اجرا می‌شود. سپاه پاسداران با اجرای این طرح، آب چشمه مروارید تامین‌کننده آب مصرفی ۲۷ روستای بیرگان را به مناطق مورد نظر خود انتقال می‌دهد.

بر اساس برآوردهای کنونی، با ساخت سد و تونل کوهرنگ ۳ و اجرای طرح انتقال آب بهشت‌آباد، ۷۷۰ میلیون متر معکب آب به اصفهان، کرمان و یزد منتقل می‌شود.

طـرح انـتقال آب بهشت‌آباد ۳۷ درصد شبکه‌های آبیاری خوزستان را با کمبود آب مواجه خواهد کرد

در تاریخ ۱۸  اردیبهشت سال جاری، محمد کعب‌عمیر، نماینده شوش در مجلس گفت: «احداث تونل کوهرنگ ۳ و طـرح انتـقال آب بهشت‌آباد غیرکارشناسی است. این پروژه خوزستان را با بی‌آبی در همه ماه‌های سال مواجه می کند.»

به گفته وی در صورت راه‌اندازی طـرح انتـقال آب بهشت‌آباد، میزان کمبود آب در استان خوزستان به طور متوسط بیش ۲ میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود. امری که شبکه‌های آبیاری این استان را در سال با ۳۷ درصد کمبود آب مواجه خواهد کرد.»

هیچ نظری موجود نیست: