۱۴۰۰ آبان ۶, پنجشنبه

بمب ساعتی فرونشست زمین در کلان شهرهای کشور تیک تاک می‌کند

 


به گفته سازمان زمین‌شناسی، فرونشست زمین از دشت‌های کشور به شهرهای بزرگ رسیده و در بیخ گوش تهران است. فرونشست زمین بی‌صدا و مانند یک بمب ساعتی در زیر کلان‌شهرهای کشور آماده انفجار است. گودال‌هایی که در دشت تهران ایجاد شده به راحتی می‌تواند یک برج ۲۰ تا ۳۰ طبقه را در خود فرو ببلعد. فرونشست زمین در هنگام زلزله باعث تخریب سازه‌های حتی مقاوم نیز خواهد شد.

مطالعات زمین‌شناسی تهران نشان می‌دهد که در برخی از نقاط دشت تهران، سالیانه ۲۵ سانتی‌متر فرونشست زمین دارد. این فرو نشست در ۱۰ سال گذشته تقریبا دو تا سه برابر شده است. البته این فرونشست در همه نقاط تهران یک دست نیست.

مدیرکل دفتر مخاطرات زمین‌شناسی با توجه به تصاویر ماهواره‌ای از این پدیده به عنوان بمب ساعتی بی‌صدا یاد کرده است. وی آنرا تهدید جدی برای ۱۳ میلیون نفر جمعیت ساکن در این منطقه می‌داند. به گفته کارشناسان در حال حاضر ۴۴ محدوده پر خطر به لحاظ میزان فرونشست زمین در کل کشور شناسایی شده است.

استخراج بیش از حد آب‌های زیر‌زمین علت اصلی فرونشست زمین

فرونشست زمین
بمب ساعتی فرونشست زمین در کلان شهرهای کشور

علت اصلی فرونشست زمین، استخراج بیش از حد آب‌های زیرزمینی است. شهبازی در این رابطه به خالی بودن سفره‌های زیرزمینی اشاره می‌کند.‌ وی می‌گوید: «فشاری که در برداشت از منابع آب زیر زمینی وارد می‌کنیم» و از سوی دیگر «قابلیت نشست زمین در آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیر زمینی، برهم‌‌کنشی را ایجاد می‌کنند که موجب می‌شود نرخ نشست زمین، جا به جا و سال به سال متغیر شود.»

در حال حاضر فرونشست در همه دشت‌های ایران که دارای آب شیرین هستند وجود دارد.

بیشتر کلانشهرها مانندتهران، اصفهان، کرج، مشهد با این پدیده درگیر هستند. همچنین دشت‌های استان فارس و کرمان نیز با چالش فرو‌نشست مواجه هستند.

فرو‌نشست زمین در دشت اصفهان و تهران از همه جا بیشتر است

این فرونشست در اصفهان باعث صدمه دیدن آثار باستانی ازجمله ۳۳ پل و پل خواجو شده است. عکس‌های ترک‌خوردگی این آثار باستانی روزانه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. به گفته کارشناسان زمین شناسی فـرونشست زمیـن در اصفهان حتی از تهران هم بدتر است.

مافیای آب در سراسر کشور با سرقت بی‌اندازه آن باعث نابودی دشت‌ها شده است. در حال حاضر فـرونشست زمیـن به مهمترین تهدید مردم حتی بالاتر از زلزله تبدیل شده است. این تهدید می‌تواند یک چالش برای همه اقشار مردم باشد. بر خلاف سایر چالش‌ها مانند گرانی و تورم این چالش یک تهدید اصلی برای کلیه مردم اعم از فقیر و غنی است.


هیچ نظری موجود نیست: