۱۴۰۰ آبان ۶, پنجشنبه

بیکاری دست‌کم ۴۰ کارگر پیمانکاری پروژه ساخت پتروشیمی خمین

 

کارگران پیمانکاری پروژه ساخت پتروشیمی خمین در بخش‌های کابل‌کشی، اتصالات، نصب و تجهیزات مشغول به کار بودند. این کارگران با دو شرکت پیمانکاری قرارداد داشتند. اما اکنون با اتمام بخش‌هایی از ساخت و ساز این پروژه بیکار شده‌اند.

یکی از کارگران اظهار داشت: «هنوز بخش‌های زیادی از پروژه ساخت پتروشیمی خمین ناتمام است. کارفرما می‌تواند کارگرانی که بیکار شده‌اند را در این بخش‌ها به کار گیرد. اما اقدام نکردن کارفرما در این باره، سبب شد در ماه جاری ۴۰ کارگر و ماه گذشته نیز حدود ۳۰ کارگر بیکار شوند.»

وی ادامه می‌دهد: «قرارداد همه کارگران به صورت یک ماهه و یک طرفه امضا شده است. موضوعی که باعث می‌شود، کارگران برای پیگیری مطالبات‌شان نتوانند کاری انجام دهند.»

اقدام غیرقانونی کارفرما برای گرفتن تعهدنامه از کارگران پروژه ساخت پتروشیمی خمین

پروژه ساخت پتروشیمی خمین

این کارگر پیمانکاری پـروژه ساخت پتروشیمـی خمین افزود: «هم اکنون کارفرما برای انجام تسویه حساب از کارگران خواسته است که برگه تعهد‌نامه‌ای را امضا کنند. در این برگه درج شده است که کارگران همه مطالبات‌شان را دریافت کرده‌اند. همچنین اجراج‌شان با میل و به دلیل مشکلات شخصی صورت گرفته است.»

بنا به گفته این کارگر، گرفتن تعهدنامه از کارگران غیرقانونی است. انجام این کار از طرف کارفرما، تعدادی از کارگران پـروژه ساخت پتروشیمـی خمین را بر آن داشت تا روز گذشته (سه‌شنبه ۴ آبان‌ماه) به اداره کار خمین مراجعه کنند.

جانبداری اداره کار از کارفرما به جای حمایت از کارگران

وی ادامه می‌دهد: «همکاران بیکار شده برای پیگیری مطالبات صنفی خود به اداره کار خمین مراجعه کردند. اما اداره کار حق را به پیمانکار داد.»

کارگر پـروژه ساخت پتروشیمـی خمین می‌گوید: «هنوز بخشی از مطالبات ما پرداخت نشده است. در قرارداد اولیه که با ما امضا شد، میزان دریافتی برای هر کارگر ۷ تا ۸ میلیون تومان بود. اما بعد از شروع کار، هر ماه حدود ۵ میلیون تومان به حساب کارگران واریز شد.»

لازم است خاطرنشان کنیم، پـروژه ساخت پتروشیمـی خمین در روستای استهلک واقع در ۳۰ کیلومتری این شهرستان در زمینی به وسعت ۳۰۰ هکتار در حال ساخت است.

هیچ نظری موجود نیست: