۱۴۰۰ مهر ۲۱, چهارشنبه

عفو بین‌الملل:‌ اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی «تا روز شنبه» متوقف شده است

 

آرمان عبدالعالی متهم به قتل غزاله شکور در سن ۱۷ سالگی است

سازمان عفو بین‌الملل و دیگر گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی فعلا متوقف شده است، اما او همچنان در خطر اعدام قرار دارد.

این نهاد بین‌المللی در اطلاعیه‌ای به نقل از منابع آگاه هشدار داده که حکم اعدام آرمان عبدالعالی ممکن است روز شنبه آینده اجرا شود.

پیش از این، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی‌بر این‌که آقای عبدالعالی را روز سه‌شنبه به سلول انفرادی در زندان رجایی‌شهر کرج انتقال داده‌اند تا روز چهارشنبه ۲۱ مهر حکم اعدام او را اجرا کنند.

برخی فعالان مدنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق و فعال حقوق بشر، نیز تایید کرده‌اند که اجرای این حکم در روز چهارشنبه به‌طور متوقف شده است.

این اولین‌بار نیست که اجرای حکم این کودک-مجرم به تعویق می‌افتد. آرمان عبدالعالی ۲۵ ساله متهم است در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده است.

آقای عبدالعالی ابتدا در سال ۱۳۹۴ به اعدام محکوم شد. گزارش‌ها حاکی است که دادگاه او را بر اساس اعترافاتش در زندان به اتهام قتل محکوم کرده اما خودش می‌گوید این اعترافات را تحت شکنجه و آزار از او گرفته‌اند و بعدا تمامی آن‌ها را پس گرفته است.

دیوان عالی ایران در بهمن ۱۳۹۸ بر اساس ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی که برای کودک مجرمانی که «عدم بلوغ ذهنی» آن‌ها اثبات شود مجازات‌های دیگری در نظر می‌گیرد، با محاکمه مجدد آقای عبدالعالی موافقت کرد. اما دادگاه جنایی مامور بررسی این پرونده اعلام کرد که هفت سال پس از وقوع جرم تشخیص «بلوغ ذهنی» متهم میسر نیست و در نتیجه حکم اعدام را که توسط دادگاه اولیه صادر شده بود، تایید کرد.

هیچ نظری موجود نیست: