۱۴۰۰ مهر ۲۱, چهارشنبه

شیوع دوباره بیماری طاعون در استان البرز

 


محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع طالقان، در روز‌های اخیر به تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز برخورد کردند. این تلفات بدلیل شیوع بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک می‌باشد. این بیماری در زیستگاه‌های حیات وحش در این منطقه شیوع پیدا کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰، شیوع این بیماری را تایید کرد. وی تصریح کرد: «گزارش‌ها حاکی از این است علاوه بر استان البرز، استان‌های همجوار نیز درگیر این بیماری شده‌اند. به‌جهت پیشگیری بموقع از شیوع بیماری، محیط‌بانان در حال انجام پایش‌های منطقه هستند. در زمان حاضر میزان تلفات حیات وحش در این منطقه، بیش از پنج رأس کل و بز بوده است.»

بیماری طاعون

شیوع این بیماری باعث نگرانی دامداران شده است. بخصوص که انجام واکسیناسیون نیز تاکنون انجام نشده است. دامداران در هراس از این موضوع درصدد تخلیه دام‌های خود از این مناطق هستند. این بیماری درمانی ندارد و دام مبتلا نهایتا خواهد مرد.

اولین مورد شیوع بیماری در شهریور ماه تایید شده است

روز ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ یک کلیپ در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. در این کلیپ خبر از مرگ ۲۴ بز کوهی و قوچ وحشی داده می‌شود. در همان زمان آزمایشات اولیه توسط سازمان دامپزشکی بر روی لاشه‌ها انجام شده بود. این آزمایشات، بیماری طاعون نشخوارکنندگان را تایید کرده بود. اما هیچ اقدامی برای مهار این بیماری انجام نشد.

مردم استان‌های مجاور البرز، نگران شیوع این بیماری به استان‌های دیگر هستند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز این نگرانی را واقعی دانست. وی تاکید کرد: «اگر شیوع بیماری در استان پیشگیری نشود، به‌دلیل تردد دام‌های اهلی در منطقه و زمان خروج دام‌های عبوری، شاهد تلفات گسترده‌ای خواهیم بود.»

عدم کنترل این بیماری باعث مرگ دام‌ها و ضربه جدی به حیات وحش کشور خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: «به‌علت جابجایی و گدار حیات وحش در زیستگاه‌ها و تردد آنها حتی در مرز سایر استان‌ها، امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.»

نگرانی مردم استان از سلامتی خود و خانواده‌هایشان بدلیل شیوع بیماری طاعون

هر چند گفته می‌شود که امکان سرایت گونه بیماری طاعون به انسان وجود ندارد. اما مردم این استان نگران سلامتی خود و خانواده‌هایشان هستند. مردم از پنهان کردن شیوع کرونا توسط دیکتاتوری حاکم بمدت بیش از یک ماه تجربه تلخی دارند. بهمین دلیل اظهارات سران حکومت در رابطه با واگیر‌دار نبودن این بیماری به انسان را باور ندارند. نبود اعتماد بین مردم و حکومت یکی از دلایل عدم مشروعیت آن نظام است.


هیچ نظری موجود نیست: