۱۴۰۰ مهر ۱۲, دوشنبه

جزئیات بیشتر از خودسوزی منجر به فوت همسر کارگر شهرداری دهدشت

 


خبرگزاری هرانا – شامگاه چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه، همسر یکی از کارگران شهرداری دهدشت به دلیل عدم توانایی در تامین لوازم التحریر برای فرزندانش اقدام به خودسوزی کرد و جان خود را از دست داد. سرپرست شهرداری دهدشت با تایید چندین ماه مطالبات مزدی کارگران این مجموعه می‌گوید “واقعیت این است که به تنهایی نمی‌توانم پاسخگوی مسائل و مشکلات شهروندان دهدشتی باشم”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از آفتاب نیوز، شامگاه چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه، همسر یکی از کارگران شهرداری دهدشت در منزل شخصی خود، اقدام به خودسوزی کرد و پس از انتقال به بیمارستان، به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

بر اساس این گزارش، کهگیلویه و بویر احمد یکی از محرومترین استان‌های کشور است که مردم برخی از مناطق این استان در فقر و تنگدستی روزگار می‌گذرانند و از حداقل امکانات زندگی محرومند. برخی از مناطق این استان از جمله دیشموک رتبه بالایی به لحاظ خودسوزی و خودکشی در کشور دارند.

محمدعلی برادر محمد جواد، کارگر شهرداری دهدشت درباره خودسوزی همسر برادرش، گفت: “برادرم کارگر شهرداری دهدشت است که ۱۵ سال سابقه کار دارد و حدودا ۵ ماهی می‌شود حقوق دریافت نکرده‌است. چند روز قبل از حادثه نیز با تعدادی از کارگران جلوی فرمانداری این شهرستان برای مطالبات حقوقی‌اش تجمع کرده بود. روز حادثه بین برادرم و خاتون همسرش برای خرید لوازم التحریر پسرانشان که یکی از آن‌ها امسال به کلاس اول رفته است درگیری لفظی پیش می‌آید. برادرم می‌گوید پول ندارم و حقوقش را چند روز دیگر پرداخت می‌کنند. اما همسر برادرم که دیگر تحمل فقر و بدبختی را نداشت خودش را به آتش می‌کشد و ۸۰ درصد دچار سوختگی می‌شود. تلاش برادرم برای خاموش کردن آتشی که به جان همسرش افتاده بود به جایی نرسید و خاتون را از ما گرفت”.

او ادامه داد: “در این حادثه برادرم دچار ۳۰ درصد سوختگی شد و اکنون تحت درمان است. محمد جواد شرایط مالی خوبی ندارد و در انبار شهرداری که دو اتاق خرابه دارد زندگی می‌کند و ما خیلی نگران زندگی او و ۳ فرزندش هستیم”.

برادر خاتون نیز درباره مرگ خواهرش گفت: “فقر در منطقه ما حاکم است و مردم نان خالی‌شان را هم با زحمت تهیه می‌کنند”.

علی صالح با بیان اینکه مشکل خواهرم و شوهرش صرفا به روزی که خودسوزی کرد باز نمی‌گردد بلکه به دلیل شرایط سخت زندگی و مشکلاتی بود که سال‌ها بر روی هم تلمبار شده بود، گفت: “تمامی این گرفتاری‌ها باعث شد تا آن روز آتش مشکلات زن و شوهر شعله‌ور شود و دامن او و فرزندانش را بگیرد. ناگفته نماند که عدم پرداخت معوقات حقوقی دامادمان نیز مربوط به امروز و دیروز نیست و به دوره‌های قبل از مسئولیت سرپرست شهرداری فعلی باز می‌گردد”.

وی افزود: “خواهرم حتی سرپناهی از خودشان نداشتند و با این وضعیت اقتصادی و تورم حتی کارمندی با حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان هم دیگر نمی‌تواند خانه بسازد یا بخرد چه برسد به کارگری که چند ماه حقوق معوقه دارد. علاوه بر فرزندان این خواهرم که بی‌مادر شدند، خواهر دیگرم هم چند سال پیش فوت کرد که ۶ فرزند دارد و ما آنقدر توان مالی نداریم که به همه خواهر‌زاده‌های یتیم‌مان رسیدگی کنیم. مادرمان هم آنقدر پیر و ناتوان است که نمی‌تواند از نوه‌هایش حمایت کند”.

سرپرست شهرداری دهدشت با اشاره به اینکه شهرداری‌هایی با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر در کشور وضعیت نابهنجاری دارند، عنوان کرد: “از اینکه بسیاری از کارکنان شهرداری در شهر‌های مختلف معوقات حقوقی دارند شکی نیست و شهرستان ۵۰ الی ۶۰ هزار نفری دهدشت نیز از این موضوع مستثنی نیست. در یک سالی که مسئول شهرداری دهدشتم، معوقات به همین اندازه بود و چندین سال است این شهرداری به کارکنان اضافه کاری هم نپرداخته است”.

تابش نژاد ادامه داد: “مشکلات معوقات حقوقی تنها برای شهردای دهدشت نیست و کارکنان شهرداری شهرستان‌های گچساران، یاسوج و امیدیه نیز قبل از دهدشت اعتصاب کرده بودند. این مسئله باید به صورت ریشه‌ای حل شود. بحث تنها خودسوزی همسر یکی از کارگران شهرداری دهدشت نیست و این اتفاق ممکن است هر کجایی دیگر رخ دهد. شاید درون این خانواده‌ها مشکلاتی بوده، ولی باز هم می‌گویم ما نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم، واقعیت این است که اگر مسائل اقتصادی دهدشت درست نشود تبعات بدتر از این هم خواهیم داشت. واقعیت این است که به تنهایی نمی‌توانم پاسخگوی مسائل و مشکلات شهروندان دهدشتی باشم”.

وی افزود: “با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان، به بسیاری از خانواده‌ها فشار زیادی وارد شد. به همین دلیل برخی از کارکنان شهرداری‌ها و جا‌های دیگر دست به اعتراض زدند. امیدوارم حادثه تلخ این خودسوزی باعث شود تا در سطح کلان تصمیمی اساسی برای رفع مشکلات شهرداری‌ها، بخصوص مجموعه کارگری گرفته شود.”

هیچ نظری موجود نیست: