۱۴۰۰ مهر ۲۱, چهارشنبه

خیز رئیسی برای تامین کسری بودجه توسط بازار بورس

 


شاخص کل بازار بورس از ابتدای هفته روز خوبی نداشته است. در روز سه‌شنبه افت ۳۸ هزار واحدی بازار بورس را سیاه کرد. این افت معادل ۲.۵ درصد کل بورس کشور است. همه سهامداران نگران پیش آمدن وضعیتی مانند تابستان ۹۹ هستند.

بورس تهران در ماه‌های پایانی سال۹۸ و ابتدای سال۹۹ جهشی را تجربه کرد که در طول نیم قرن فعالیتش تجربه نکرده بود. در زمانی که بدلیل کرونا رکود بر همه بازارهای بورس جهان سایه افکنده بود، بورس تهران جهش فوق‌العاده کرد. ارتفاع نماگر بازار بورس تا قبل از ترکیدن حباب بورس به بیش از ۲ میلیون واحد رسیده بود. در حالیکه همین شاخص تا پایان سال ۹۶ کمتر از ۵۰ هزار واحد بود. سقوط بازار بورس باعث ورشکستگی بسیاری از مردم عادی با به اصطلاح حقیقی‌ها شد. اما شرکت‌های عمده بدلیل خروج سریع سرمایه‌هایشان کمترین ضررکننده بودند.

بعدها مشخص شد روحانی با جمع‌آوری سرمایه‌های مردم قصد داشته که کسری بودجه اش را به این صورت جبران کند.

بازار بورس

رد پای دولت و بانک مرکزی در شوک روز سه‌شنبه بازار بورس

حالا نیز رد پای دولت و بانک مرکزی در شوک این بار به بازار بورس دیده می‌شود.

کسری بودجه مهم‌ترین علت گرانی و تورم افسارگسیخته در چند سال گذشته بوده است. با شروع دولت جدید بحث کسری بودجه داغ‌تر شد. به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس این کسری بودجه تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. البته نمایندگان مجلس آنرا تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برابر با ۱۸.۲ میلیارد دلار تخمین زده‌اند. اوایل مهرماه رئیسی در جلسه شورای اداری استان ایلام گفته بود که با کسری بودجه شدید مواجه هستند که باید این روند اصلاح و سامان داده شود.

به نظر می‌رسد که شوک به بازار سهام بی‌ارتباط با کسری بودجه دولت نباشد. درحال حاضر بانک مرکزی شروع به اوراق فروشی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان کرده است. بخش اعظم فروش اوراق ناشی از عملیات بانک مرکزی با سایر بانک‌ها است.

پرداخت هزینه‌های دولت از سهام حقیقی‌ها

به این ترتیب بایستی منتظر روزهای سیاه‌تری ‌برای بـازار بـورس باشیم. پرواضح است که ضرر کننده اصلی حقیقی‌ها هستند که به این ترتیب سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند. بانک‌ها با جابجا کردن اوراق تنها تراز مالی خود را جابجا می‌کنند.

هنوز ۲ ماه از آمدن کابینه رئیسی نگذشته است. اما در همین ۲ ماه مشخص شد که نقطه عزیمت آوردن رئیسی توسط خامنه‌ای، بستن شکاف‌های حکومت برای مقابله با بحران‌ها و اعتراضات گسترده است. در روزهای آینده بایستی منتظر اعتراض سهامداران حقیقی بازار سهام باشیم.

هیچ نظری موجود نیست: