۱۴۰۰ مهر ۱۳, سه‌شنبه

شهرداری تهران زیر تیغ سپاه پاسداران

 

شهرداری تهران برای آن که پروژه‌ها و خصوصا «مگا پروژه‌ها» را به سپاه پاسداران تحویل دهد تحت فشار قرار دارد. قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران در صدد کسب پروژه‌های شهرداری تهران است. این قرارگاه در این زمینه به پروژه‌های بزرگ چشم دوخته است.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران روز ۱۱ مهر ۱۴۰۰، در سخنانی به موضوع پروژه‌های شهرداری پرداخت. وی در این زمینه فاش نمود که قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران بدنبال بدست آوردن پروژه‌های بزرگ می‌باشد. خصوصا پروژه‌های بزرگ که به ‌«مگا پروژه‌ها» معروف شده‌اند.

مهدی چمران به تعداد این پروژه‌ها و حجم مالی آنها اشاره نکرد. اما تصریح نمود که این روند از زمان ریاست قالیباف بر شهرداری تهران شروع شده است. چمران در این زمینه گفت که در دوران قالیباف، همکاری‌های سپاه پاسدران با شهرداری تهران به اوج خود رسید. در این دوران قراردادهایی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ با قرارگاه خاتم‌الانبیاء بسته شد. در همین دوران قالیباف، قراردادهای دیگری نیز از طرف شهرداری تهران با بنیاد تعاون سپاه پاسداران بسته شده است.

دزدی‌های کلان در قراردادهای سپاه پاسداران با شهرداری

مهدی چمران اضافه نمود: «در قراردادهای سپاه با شهرداری تهران در دوران قالیباف، دزدی و‌ اختلاس‌هایی روی داده است. اختلاس‌هایی که منجر به مفاسد گسترده‌ای شده است. در یکی از پرونده‌هایی که مربوط به قرارداد شهرداری با بنیاد تعاون سپاه می‌باشد، اختلاسی به میزان ۴ میلیارد دلار رخ داده است. این فعالیت‌های سپاه همواره با فسادهای کلانی همراه بوده که منجر به تشکیل چندین پرونده قضایی در این زمینه شده است.

در دوران قالیباف، بر سر قراردادهای سپاه پاسداران با شهرداری تهران مفاسد گسترده اقتصادی رخ داده که منجر به تشکیل پرونده‌هایی گردید. سازمان قضایی نیروهای مسلح، در اسفند ۹۹ اعلام کرد که سه عضو برجسته سپاه پاسداران در این اختلاس‌ها مشارکت داشته‌اند. بدنبال پیگیری قضایی در این پرونده‌ها، مسعود مهردادی، محمود خاک‌پور و محمود سیف، بدلیل فساد گسترده‌شان محکوم به زندان شدند.

این سه تن از چهره‌های برجسته وابسته به سپاه پاسداران هستند که طرف حساب شهرداری تهران در بستن قراردادها بوده‌اند. پس از محاکمه این افراد، مسعود مهردادی به ۲ سال و محمود خاک‌پور به ۵ سال و محمود سیف به ۳۰ سال زندان محکوم شدند. علاوه براین سه تن، عیسی شریفی که معاون قالیباف در زمان تصدی ریاست شهرداری تهران بود نیز بدلیل مشارکت در این فساد تحت محاکمه  قرار گرفت. دیوان عالی کشور، عیسی شریفی معاون قالیباف را بدلیل مشارکت در این دزدی‌ها به ۲۰ سال زندان، پرداخت جزای نقدی و استرداد وجوه اختلاس شده محکوم کرد.

زاکانی ادامه‌دهنده راه قالیباف در شهرداری تهران

اکنون علیرضا زاکانی به عنوان شهردار جدید تهران معرفی شده است. وی تأکید زیادی بر ادامه مسیری دارد که از زمان قالیباف شروع شده است. در این میان، سپاه پاسداران با قرارگاه خاتم‌الانبیاء شهرداری تهران را محلی برای کسب درآمدهای نجومی خود قرار داده است. سپاه سعی دارد با تصرف «مگا پروژه‌ها» در شهرداری تهران، سودهای کلانی را به جیب بزند. سودهایی که همه آنها را در مسیر سرکوب بیشتر مردم و پروژه‌های تروریستی خود در خارج کشور مصرف می‌نماید.

هیچ نظری موجود نیست: