۱۴۰۰ مهر ۱۳, سه‌شنبه

علت بحران بی آبی، خشکسالی یا مافیای آب

 


مافیای آب تابستان سختی را بر مردم خوزستان تحمیل کرد. بی‌آبی باعث کشته شدن گاومیش‌های روستائیان و تشنگی شدید مردم روستاها و شهرهای استان شد. اعتراضات مردم خوزستان به بی‌آبی از ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شد. مردم خوزستان در اعتراض به خشک شدن رودخانه کرخه به خیابان‌ها آمدند. آنها بر علیه سیاست‌های خانمان‌سوز سران حکومت و خشک شدن خوزستان اعتراضات گسترده را آغاز کردند. مانند همیشه دیکتاتوری حاکم اقدام به سرکوب معترضین کرد. هیچگاه آمار دقیقی از تعداد جانباختگان این اعتراضات بطور رسمی اعلام نشد. اما گسترش این اعتراضات و همبستگی سایر استان‌ها با خوزستان، باعث هراس سران حکومت شد. خامنه‌ای در هراس فرمان باز کردن آب رودخانه کرخه را صادر کرد.

چهار استان اصلی درگیر با مافیای آب

مافیای آب

در حال حاضر مردم ۴ استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال بختیاری و اصفهان با بی‌آبی مواجه هستند. مردم نسبت به تغییر مسیر رودها از سرشاخه‌ها و یا انتقال آب به نقاط دیگر کشور معترض هستند. بسیاری انتظار داشتند که رئیسی از این اعتراضات به نفع خود استفاده کرده و دستور حذف این پروژه‌ها را اعلام کند. اما قدرت مافیای آب بالاتر از این حرف‌ها است. در نقطه مقابل رئیسی در سفر به کهگیلویه و بویراحمد از روند سد «تنگه سرخ» حمایت کرد. این سد بر روی یکی از سرشاخه‌های کارون جهت انتقال آب به فارس احداث شده است. این سد مجوز محیط زیستی ندارد و به صورت غیرقانونی به کارش ادامه می‌دهد.

پیش از این هم با معرفی وزیر نیرو پروژه متوقف شده «تونل انتقال آب بهشت‌آباد»، دوباره آغاز به کار کرد.

پیش‌تر هم ابراهیم رئیسی در سفر به ایلام از اجرای سد «کنجان چم» حمایت کرده بود. این سد نیز بدلیل ضرباتی که به محیط زیست می‌زد، مجوز قانونی نداشته است.

بحران امنیتی بدلیل بی‌آبی

بی‌آبی در کشور در حال تبدیل شدن به یک بحران امنیتی است. گسترش یک باره اعتراضات در تابستان گذشته، نشان داد که همه شهرهای کشور در این موضوع درگیر هستند. کابینه رئیسی که از افراد غیرمتخصص تشکیل شده است، نشان داده که از ابتدا زیر سلطه مافیای آب قرار دارد. حمایت جدی رئیسی از سدسازی‌ها و شروع عجولانه طرح‌هایی که به علت اعتراضات مردم متوقف شد، دلیلی بر این مدعا است.

در حال حاضر مافیای آب در همه نقاط کشور خیز برداشته تا پروژه‌های خود را نهایی کند. بهمین دلیل در یک هماهنگی با قوه قضائیه همه شکایات فعالان محیط زیست را از دور خارج کرده است.

به این ترتیب مشخص شد که بحران گسترده آب در کشور بیش از آنکه نتیجه خشکسالی باشد ناشی از اعمال قدرت مافیای آب در کشور است. بحران آب مانند آتشفشان در حال جوشش، هر لحظه امکان منفجر شدن دارد.

انفجاری که هدفش پایه‌های حکومت فاسد خامنه‌ای و مافیاهای اطراف وی می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست: