۱۴۰۰ آبان ۶, پنجشنبه

مرگ دلخراش ۳ کارگر شرکت فولاد ناب آرش ابهر در اثر مسمومیت

 

هفت کارگر شرکت فولاد ناب آرش ابهر بر اثر سقوط به درون مخزن نیتروژن دچار مسمویت شدید شدند. سه تن از کارگران بدلیل خفگی جان خود را از دست دادند و چهار تن دیگر هم دچار مسمومیت درجه یک شدند. این حادثه در یکی از شهرک‌های صنعتی شهرستان ابهر اتفاق افتاد.

حادثه یاد شده درروز سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ اتفاق افتاد. یکی از کارگران این شرکت به دستور سرپرست کارگاه برای خارج کردن بیل وارد یکی از مخارن حاوی گندله شد. این کارگر زمان کوتاهی پس از ورود به داخل مخزن دچار گار گرفتگی شد. کارگر دیگر که جان همکارش را در خطر می‌بیند برای نجات وی وارد مخزن شد. درنهایت وی هم دچار گاز گرفتگی شده که نفر سوم هم برای نجات دوستانش اقدام می‌کند. درانتها هر سه کارگر بدلیل مسمومیت شدید با گاز نیتروژن جان خود را از دست می‌دهند.

فولاد ناب آرش ابهر

هر ۳ کارگر فوت شده به تازگی جذب کارخانه شده بودند

هر ۳ کارگر فوت شده به تازگی جذب کارخانه فولاد ناب ‌آرش ابهر شده و کمتر از ۴ ماه سابقه کاری داشتند. آنها بدلیل عدم آموزش قبل از گاز سنجی وارد مخزن گاز نیتروژن شده بودند. این حادثه در صورت آموزش کارگران و یا حضور نفر ایمنی در زمان شیفت اتفاق نمی‌افتاد.

۴ کارگر دیگر نیز که در محدوده محل حادثه بودند، بر اثر استنشاق نیتروژن دچار مسمومیت شدند. این کارگران با تلاش‌های کادر درمانی بهبود یافته و در شرایط ثابتی قرار دارند.

کشور ایران از نظر مرگ و میر ناشی از حوادث کار رتبه بالایی دارد. برای فهم این موضوع کافی است که آمار مرگ و میر کارگران ایران را با سایر کشورهای جهان مقایسه کنیم. در بسیاری از کشورها جریمه صدمه دیدن کارگر در حین کار بسیار بالا است. این جریمه هنگفت، کارفرما را مجبور می‌کند که همه تجهیزات ایمنی برای کارگران را تهیه کنند.

فقدان آموزش علت اصلی مرگ کارگران شرکت فولاد ناب آرش ابهر

طبق آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی، مرگ و میر حوادث کار در کشور افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است. در آخرین برآورد از وضعیت ایمنی کار، بیشتر کارگاه‌ها به زدن چند پوستر اکتفا کرده‌اند.

علت اصلی حادثه در شرکت فولاد ناب آرش ابهر نیز فقدان آموزش می‌باشد. این کارگران بدلیل هراس از بیکار شدن، مجبور به انجام هر کاری که کارفرما بگوید می‌شوند. نمونه آن در مرگ کارگر کارخانه سیمان کارون و… نیز اتفاق افتاده بود. در این حکومت جان انسان‌ها و بخصوص کارگران ارزشی ندارد و به همین دلیل هم کارفرما به خود اجازه هرگونه زورگویی به آنها را می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست: