۱۴۰۰ مهر ۱۱, یکشنبه

آتش خودسوزی خاتون را چه کسی روشن کرده بود

 


چند روز پیش خودسوزی یک زن جوان بدلیل فقر در دهدشت مردم را در بهت فرو برد. وی همسر یکی از کارگران شهرداری دهدشت است. علت خودکشی هم نداشتن توان مالی برای خرید لوزام مدرسه فرزندش بود. همسر این زن هم که برای خاموش کردن او اقدام کرده بود، دچار ۳۰ درصد سوختگی شده است. همسر خاتون کارگر شهرداری است که به گفته خودش ۵ ماه است حقوقی دریافت نکرده است.

دهدشت در استان کهگیلویه و بویر‌احمد است که از محروم‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود. فقر و تنگدستی باعث ناامیدی از زندگی در این مناطق شده است. آمار بالای خودسوزی و خودکشی در این استان از چالش‌های بزرگ مردم است.

ایلنا ۱۱مهر ۱۴۰۰ به گوشه‌ای از وضعیت زندگی این خانواده و فقر ناشی از چپاول سران حکومت اشاره کرده است. غارت و چپاولی که در نهایت به خودسوزی خاتون انجامید.

زندگی خاتون آیینه زندگی همه کارگران فقیر ایران است

خودسوزی خاتون

جواد و خاتون سه فرزند ۱۲، ۷ و ۳ ساله داشتند. جواد ۳۹ سال سن دارد و ۱۵ سال است که کارگر قراردادی حوزه نقلیه شهرداری دهدشت است. حقوق وی ۵.۸ میلیون تومان است.

برادر جواد علت خودکشی خاتون را شرح می‌دهد: «برادرم کارگر شهرداری دهدشت است. وی ۱۵ سال سابقه کار دارد و حدودا ۵ ماهی می‌شود، حقوق دریافت نکرده ‌است. چند روز قبل از حادثه نیز با تعدادی از کارگران جلوی فرمانداری این شهرستان برای مطالبات حقوقی‌اش تجمع کرده بود… همسر برادرم که دیگر تحمل فقر و بدبختی را نداشت، خودش را به آتش می‌کشد و ۸۰ درصد دچار سوختگی می‌شود. تلاش برادرم برای خاموش کردن آتشی که به جان همسرش افتاده بود به جایی نرسید و خاتون را از ما گرفت.»

فقر بر روح و روان کارگران چنگ می‌کشد

فقر در این منطقه بر روح و روان کارگران چنگ می‌کشد. مردم و کارگران این منطقه حتی نان خالی را هم با مشقت فراوان تهیه می‌کنند. خودسوزی این زن جوان یک تصمیم لحظه‌ای نیست. ‌آتش‌فشان شرایط سخت زندگی و مشکلاتی که سال‌ها بر روی هم تلمبار شده بود، ناگهان فوران می‌کند و آتش آن خاتون را در برمی‌گیرد.

برادر خاتون شرایط سخت زندگی آنها را توضیح می‌دهد. وی می‌گوید: «خواهرم حتی سرپناهی از خودشان نداشتند. با این وضعیت اقتصادی و تورم حتی کارمندی با حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان هم دیگر نمی‌تواند خانه بسازد یا بخرد. چه برسد به کارگری که چند ماه حقوق معوقه دارد. علاوه بر فرزندان این خواهرم که بی‌مادر شدند، خواهر دیگرم هم چند سال پیش فوت کرد که ۶ فرزند دارد و ما آنقدر توان مالی نداریم که به همه خواهر‌زاده‌های یتیم‌مان رسیدگی کنیم. مادرمان هم آنقدر پیر و ناتوان است که نمی‌تواند از نوه‌هایش حمایت کند.»

آتش این خودسوزی‌ها بنیان این حکومت را خواهد سوزاند

این شرایط زندگی بسیاری از مردم ایران است. کشوری که جزء ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر منابع طبیعی محسوب می‌شود. اما مردمان فقیر آن برای خلاصی خود و خانواده‌شان از فقر به آتش پناه می‌برند. وضعیت فقر در کشور حاصل ۴۰ سال غارت ثروت‌های مردم ایران توسط سران حکومت است. هر چند آنها توجهی به این خودسوزی‌ها ندارند، اما روزی این آتش پایه‌های این نظام را خواهد گرفت. همسر و کودکان خاتون از یاد نخواهند برد که آتش فقر خاتون را از آنها گرفت. آتش فقری که علت اصلی آن غارت و چپاول مردم ایران توسط سران حکومت است.

هیچ نظری موجود نیست: