۱۴۰۰ مهر ۱۳, سه‌شنبه

فیلم حمله نیروی ضدشورش به خانواده‌های کارگران معادن زرند و لشکرکشی آنان در اطراف معادن


 روز دوشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰، کارگران معادن زغال سنگ در زرند کرمان، هفتمین روز اعتصاب خود را آغاز کرده بودند. این در حالی بود که انبوهی نیروی ضدشورش و خودروهای‌شان به محل اعتراض کارگران اعزام شدند.

کارگران معادن زرند
لشکرکشی نیروی ضدشورش برای سرکوب کارگران

بنابه گزارشات منابع محلی، نیروهای ضدشورش به سمت کارگران معادن مختلف در زرند کرمان هجوم آورده‌اند. در این گزارشات آمده است که تعدادی از زنان و کودکان مجروح شده‌اند.

طی یک هفته گذشته بیش از ده‌ها تن از کارگران معادن کار را متوقف کرده و در اعتصاب به سر می‌برند. این کارگران، شاغل در شش معدن زغال سنگ فعال بخش خصوصی، در زرند کرمان می‌باشند.

کارگران معادن در اعتراض به دستمزدهای پایین در این معادن خصوصی، تولید را متوقف کرده و دست از کار کشیده‌اند.

معادن پابدانای جنوبی، چشمه‌پودنه، گله‌توت، سراپرده، باب شکون و معدنجو از جمله این معادن هستند. کارگران در اعتراض به پایین بودن دستمزد، بیمه‌های پرداخت نشده و بی‌اعتنایی مسئولان نسبت به وضعیت معادن بخش خصوصی در اعتصاب به سر می‌برند. بیشتر کارگران معترض در زمره کارگرانی هستند که قراردادهای موقت و سوابق کاری متغیر دارند.

کارگران همچنین به تبعیض میان پرداختی‌ها بین کارگران معادن بخش خصوصی و بخش نیمه‌دولتی اعتراض دارند.

شایان ذکر است که کارگران نیمه‌دولتی نیز با توجه به کار معدن که در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور است، از حقوق بسیار پایینی برخوردار هستند. اما کارگران بخش خصوصی از این میزان حقوق نیز بی‌بهره هستند.

به گفته کارگران معادن، با وجود اینکه شرایط کار یکی است، اما دستمزدها متفاوت است. بنابر گزارش منابع محلی؛ حقوق اغلب این کارگران بین ۳ تا ۵ میلیون تومان است. سوابق کاری آنها بین ۵ تا ۱۵ سال است. با این حال این گروه از کارگران در مقایسه با همکاران خود در معادن بخش نیمه‌دولتی، حقوقی به مراتب کمتر دریافت می‌کنند. این در حالی است که به گفته کارگران حق تونل، حق سختی کار و ضرر و زیان جسمی ناشی از کار در معدن به کارگران بخش نیمه‌دولتی تعلق می‌گیرد. اما کارگران معادن خصوصی از آن بی‌بهره‌اند.

از دیگر خواسته کارگران اعتصابی، همسان‌سازیِ حقوق و مزایا؛ پرداخت به‌موقع بیمه‌ها و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل مطابق با شرکت معادن زغال سنگ کرمان می‌باشد.

کارگران می‌گویند که از وعده‌ها خسته‌ شده‌اند. تداوم وضع فعلی با توجه به تورم و افزایش هزینه‌های زندگی برای خود و خانواده‌هایشان دشوارتر از گذشته شده است.

یاد‌آوری می‌شود که روز یکشنبه ۱۱ مهر، کارگران شرکتی معدن ذغال سنگ پابدانا در استان کرمان نیز در ورودی شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

از اصلی‌ترین خواست‌های کارگران بازگرداندن مالکیت معدن از بخش خصوصی به دولت است.

کارگران به فشار کار بالا، کمی دستمزد و قراردادهای موقت اعتراض دارند.

آنها در پایان روز اول اعتصاب، تاکید کردند اعتصاب در روزهای بعد ادامه خواهد یافت.

هیچ نظری موجود نیست: