۱۴۰۰ مهر ۱۳, سه‌شنبه

بیش از ۴ میلیون نفر در تهران حاشیه نشین هستند

 


نزدیک به یک سوم جمعیت تهران زیر خط فقر قرار دارند و حاشیه نشین هستند. این میزان جمعیت که بالغ بر بالای ۴ میلیون نفر می‌باشند، در سکونت‌گاه‌های غیررسمی اسکان یافته‌اند. مناطق حاشیه شهرها و بافت‌های ناکارآمد موجود در حاشیه شهرها و بعضا در درون شهر، خبر از این فاجعه انسانی دارد.

مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، روز ۱۲ مهر ۱۴۰۰ به بررسی این موضوع پرداخت. شفیعی عنوان کرد که استان تهران  با چنین وضعیتی، مشمول مفاد بند (ز) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ می‌شود.

گرفتن مالیات بیشتر و نه رسیدگی به حاشیه‌نشینان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، به این حقیقت تلخ اعتراف می‌کند. وی قصد رسیدگی به وضعیت ۴ میلیون حاشیه نشین را ندارد. وی در اشاره‌اش به تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰، توجهش به میزان مالیات‌هایی است که دولت بایستی از اماکن مسکونی بگیرد.

در روز ۲ شهریور ۱۴۰۰، محمد مخبر معاون رئيسی، مصوبات هیأت وزیران را به دستگاه‌های اجرایی دولت ابلاغ کرد. در این مصوبه هیأت وزیران، آیین‌نامه اجرایی بند(ز) تبصره(۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به تفصیل آمده و ابلاغ شده است. جوهره این مصوبه حول گرفتن مالیات از مردم و ریختن آن به خزانه دولت است. در این آیین‌نامه تصریح  شده است که دستگاه‌های زیربط، باید طبق ضوابط تعیین شده، مالیات‌ اماکن را هرچه سریعتر گرفته و تا پانزدهم ماه بعد به خزانه دولت واریز نمایند. اکنون در ماه بعد قرار گرفته‌ایم.

دولت در شهریور ماه اعلام کرد:

سازمان امور مالياتي کشور مكلف است تا قبل از پايان مهلت تعيين شده، نسبت به واريز علي‌الحساب يك درصد (۱%) از وصولي موضوع جزء (۱) بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اقدام و پس از اعلام سهم موضوع ماده (۲) اين آيين نامه، نسبت به تسويه بدهي يا مازاد واريزي از ابتداي سال در اولين پرداخت اقدام نمايد.

چنانچه از مفاد ابلاغیه دولت برمی‌آید، سازمان امور مالیاتی کشور قرار بوده در طی ماه گذشته، هزاران میلیارد تومان را از کیسه مردم خارج کند. پول‌هایی را که قرار بوده به عنوان مالیات از مردم اخذ نمایند. اما در بررسی به عمل آمده، معلوم شده است که حدود یک سوم از جمعیت تهران، زیر خط ‌فقر قرار داشته و حاشیه نشین هستند. با چنین وضعیتی از شدت فقر و حاشیه نشینی در تهران، دولت رئيسی قادر نیست خزانه خالی خود را با جیب مردم پر کند.

هیچ نظری موجود نیست: