۱۴۰۰ آبان ۱۳, پنجشنبه

حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها، زمینه‌سازی برای گران کردن بی‌سر و صدای بنزین

 


روز سه‌شنبه چهارم آبان ۱۴۰۰، تمامی پمپ بنزین‌های کشور به حالت تعطیل در آمد. سپس رسانه‌های دولتی به شکل گسترده‌ای این موضوع را انعکاس داده و نوشتند یک حمله سایبری انجام شده است. اما ۹ روز بعد از این واقعه و شروع به کار اکثر پمپ‌بنزین‌ها، چنین دیده می‌شود که حمله سایبری در کار نبوده است. بلکه دولت به دلیل خالی بودن خزانه‌اش، بی سر و صدا بنزین را گران کرده است.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور روز چهارشنبه ۵ آبان به صحنه آمد و در این زمینه توضیح داد. وی گفت که بدنبال حمله گسترده چهارم آبان، ۴۳۰۰ جایگاه سوخت کشور دچار اختلال شده است که اکنون مهار شده است. وی اظهار امیدواری نمود که تا روز بعد، تمامی جایگاه‌های سوخت کشور به وضعیت عادی برگردند.

چرا جایگاه‌های پمپ بنزین‌ به وضعیت عادی برنمی‌گردند؟

اگر اظهارات فیروزآبادی پایی در واقعیت داشته باشد، اکنون پس از گذشت ۱۰ روز از واقعه، چرا وضعیت پمپ‌ بنزین‌ها به حالت عادی برنگشته است؟ حال که بخشی از پمپ بنزین‌ها کارشان را شروع کرده‌اند، چرا رانندگانی که کارت سهمیه سوخت دارند، نمی‌توانند با کارت‌هایشان سوخت بزنند؟ رانندگان تاکسی و بسیاری از رانندگان خدماتی کشور، در حال حاضر مجبور هستند که بنزین مصرفی خود را با قیمت ۳۰۰۰ تومان تأمین کنند. بدلیل کمبود پمپ بنزین‌هایی که سوخت ارائه می‌دهند، بسیاری از رانندگان سوخت را با قیمت گرانتر خریدند. زیرا این رانندگان برای جلوگیری از تعطیل نشدن کارشان، مجبور شدند بنزین را حتی با قیمت‌های لیتری ۸۰۰۰ تومان تهیه کنند.

فیروزآبادی برای اینکه در اذهان همسان‌سازی نماید، اضافه کرد که این حمله نیز مانند حمله سایبری به سیستم‌های راه‌آهن بوده است. وی تأکید کرد که تا ۱۰ روز آینده نظر نهایی در مورد این حمله سایبری اعلام خواهد شد.

عوام‌فریبی مسئولان حکومتی در واقعه اختلال در جایگاه‌های پمپ بنزین‌

پس از این واقعه، جواد اوجی وزیر نفت، بابت اتفاق پیش آمده از مردم عذرخواهی کرد. ابراهیم رئیسی نیز در پمپ‌بنزین میدان فردوسی حاضر شد تا اختلال پیش آمده را از نزدیک ببیند. آنچه قابل توجه است، اینکه همزمان با این اخلال در جایگاه‌های سوخت کشور، بر روی بنرهای شهری جمله «خامنه‌ای سوخت من کو» ظاهر شد.

اگرچه چنین اظهارات و نمایش‌هایی نشاندهنده ترفند‌های حکومتی برای عادی جلوه دادن موضوع است. اما نتیجه‌ای که برای هموطنانمان در سراسر کشور داشته این بوده که قیمت بنزین گران شده است.

بنابر محاسبات متخصصان اقتصادی کشور در روز ۹ آبان، با یک حساب سرانگشتی، روزانه ۱۵۰ میلیارد تومان به جیب دولت رفته است. بدین صورت که روزانه تقریبا ۷۵ میلیون لیتر بنـزین در کشور مصرف می‌شود. از این میزان مصرف، حدود ۶۰ درصد آن سهمیه بنـزین آزاد است که اکنون به قیمت آزاد به آنها فروخته می‌شود. ادامه چنین روندی که دولت سعی بر جا انداختن آن دارد، این است که روزانه ۱۵۰ میلیارد تومان به خزانه خالی خود می‌فرستد. یعنی اینکه بنزین را بی‌سر و صدا و بدون تشنجاتی که در آبان سال ۹۸ پیش آمد، گران کردند.

هیچ نظری موجود نیست: