۱۴۰۰ آبان ۱۳, پنجشنبه

گردهمایی ناشنوایان جلو اداره بهزستی شهرستان مریوان + فیلم

 

روز چهارشنبه ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۰، شماری از ناشنوایان استان کردستان در برابر اداره بهزیستی مریوان تجمع کردند. آنها به اجرا نشدن قانون جامع حمایت از معلولان معترض هستند.

گردهمایی ناشنوایان

معترضان به‌دلیل نبود حمایت دولتی از آنها و بیکاری و گرانی شدید و مشکلات دیگر، در برابر این اداره گرد آمدند.

شرکت کنندگان در این تجمع اعتراضی پلاکاردی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «ما ناشنوایان خواهان اجرای قانون جامع حمایت از معلولان هستیم، بیکاری و گرانی و…را چه‌ کنیم؟»

آنها بنرهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «استخدام کار دولتی». «ما ناشنوایان بیکار هستیم»

از سوی دیگری، نبود پوشش خبری و آموزشی، توسط صدا وسیما نیز از بی‌توجهی حاکمیت برای این قشر محروم جامعه خبر می‌دهد.

ماده ۲۱ قانون حمایت از معلولان می‌گوید: «بر مبنای این ماده قانونی، صدا و سیما مکلف است که حداقل ۵ ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به صورت رایگان، به منظور آشنایی با حقوق معلولان اختصاص دهد. همچنینو نسبت به زیرنویس کردن فیلم‌ها و برنامه‌های شبکه‌های مختلف، استفاده از رابط ناشنوایان و نیز بخش توصیف شنیداری فیلم‌ها جهت افراد ناشنوا اقدام کند.»

فعالان حقوق معلولان می‌گویند: «این در حالی است که صدا و سیما نسبت به استفاده از صدای شنیداری برای نابینایان اقدامی را انجام نداده است. علاوه بر این اقدامات کافی برای کاربردی نمودن زبان اشاره برای ناشنوایان را انجام نداده است.»

نزدیک به دو میلیون نفر از جمعیت کشور را معلولان تشکیل می‌دهند. سازمان ملل معلولیت را «نبود یا کاهش فرصت‌ها برای سهیم شدن در زندگی اجتماعی برابر با دیگران» تعریف می‌کند. در ایران نیز قانون حمایت ازافراد دارای معلولیت تصویب شده، اما توسط سران حکومت نادیده گرفته می‌شود.

معلولان در کشور برای اشتغال با مشکلات زیادی روبرو هستند. دریافت وام خود اشتغالی از مهم‌ترین مشکلات آنها است. مستمری معلولانی که وام دریافت می‌کنند، توسط بهزیستی قطع می‌شود. اگر معلولان از قطع نشدن مستمری ماهانه اطمینان خاطر داشته باشند، درخواست وام افزایش خواهد یافت.

پیش از این اعلام شده بود که مستمری معلولان در صورت دریافت وام قطع نخواهد شد. اما اکنون که آنها بدلیل گرانی و تورم، نیاز به پشتیبانی بیشتری دارند، قرار است که مستمری‌شان قطع شود. در زمانیکه ۶۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند، ادعای تمکن مالی معلولان بهانه‌ای بیش نیست.

هیچ نظری موجود نیست: