۱۴۰۰ آبان ۱۳, پنجشنبه

سرقت‌‌ آب مردم خراسان شمالی توسط مجتمع پتروشیمی خراسان

 

مجتمع پتروشیمی خراسان در سال ۷۲ به دلیل وضعیت مساعد منابع آبی دو دشت بجنورد و مانه، در این منطقه احداث شد. اما با بروز خشکسالی، موضوع تامین آب این مجتمع صنعتی به یک چالش بزرگ استان تبدیل شده است.

وزارت نیرو مجوز بهره‌برداری آب از ۸ حلقه چاه در این ۲ دشت را صادر کرده بود. در ادامه مجوز بهره‌برداری از آب رودخانه اترک برای ۶ ماه پائیز و زمستان نیز صادرگردید.

مجتمع پتروشیمی خراسان

در حال حاضر مردم شهر بجنورد از طعم و بوی بد آب شهر در عذاب هستند. اما در این حال مجتمع پتروشیمی خراسان برای مصارف صنعتی از با کیفیت‌ترین آب چاه‌های منطقه استفاده می‌کند. در حالیکه پتروشیمی با مقداری سرمایه‌گذاری، می‌تواند از آب غیرآشامیدنی چاه‌ها برای خنک کردن دستگاه‌ها استفاده کند.

علت طعم بد آب، جلبک موجود در سد شیرین دره است

مدیرعامل شرکت آب خراسان شمالی علت بو و طعم بد آب را جلبک‌های موجود در سد شیرین‌دره می‌داند. وی می‌گوید: «پایین آمدن سطح آب به علت بروز خشکسالی و وجود جلبک‌ها موجب شده تا بر طعم و بوی آب آشامیدنی شهر بجنورد تاثیر بگذارد. تنها راه‌حل این مشکل استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی است که هم‌اکنون نیز تمامی چاه‌های حفر شده در حال استفاده هستند.»

چاه‌های ذکر شده همان چاه‌هایی آب شیرین است که توسط پتروشیمی استفاده می‌شود.

استقرار «صنایع آب‌بر» مانند پتروشیمی و فولاد در دشت‌های کشور باعث خشک شدن سفره‌های آبی شده است. بخصوص که در این سال‌ها بدلیل خشک سالی، سفره‌های زیرزمینی با کمبود شدید آب مواجه بوده‌اند. در بازه زمانی ۱۴۰ ماه گذشته ۹۷ درصد مساحت ایران به خشکسالی «انباشته و بلندمدت» دچار شده است.

استفاده مجتمع پتروشیمی خراسان از آبهای زیرزمینی، در واقع سرقت اموال عمومی توسط سران حکومت برای کسب درآمد است. بیماری و مشکلات استفاده از آب غیرمطبوع برای مردم بجنورد است. اما دلارهای حاصل از محصولات این مجتمع به جیب سران حکومت ریخته می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: