۱۴۰۰ آبان ۱۳, پنجشنبه

در ۳ سال گذشته جمعیت زیر خط فقر در کشور ۲ برابر شده است

 


گرانی و رشد فزاینده نرخ تورم در سال‌های اخیر بر همه ابعاد زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته است. اکنون بیش از ۲۵ درصد جمعیت کشور در زیر خط فقر، در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.

 مردم این روزها برای تهیه غذا، پوشاک، مسکن و درمان خود با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. بنا به آمار وزارت راه و شهرسازی، بیش از ۶۰ درصد درآمد خانوارهای شهری صرف پرداخت کرایه خانه می‌شود. بانک مرکزی نیز اعلام کرد که ۶ میلیون خانوار ایرانی اجاره نشین هستند. به این ترتیب حداقل ۲۴ میلیون ایرانی در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند. مردم مجبورند برای تامین اجاره بها سایر هزینه‌ها بخصوص مواد خوراکی را کاهش دهند.

جمعیت زیر خط فقر

این در حالی است که قیمت مواد خوراکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ به طور میانگین ۶۵ درصد افزایش یافته است. کارشناسان اقتصادی با توجه به وضعیت اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، نرخ تورم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۶۰ درصد برسد.

جهش بی‌سابقه جمعیت به زیر خط فقر

به این صورت مردم به سرعت باورنکردنی به زیر خط فقر سقوط می‌کنند. یک استاد دانشگاه از دو برابر شدن خط فقر در سه سال گذشته خبر می‌دهد. فرشاد مومنی می‌گوید: «نتایج پژوهش‌ها بویژه مطالعه موسسه عالی پژوهش، نشان می‌دهد که در دوره سه ساله ۹۶ تا ۹۹، جمعیت زیر خط فقر بیش از دو برابر شده است.»

وی این جهش جمعیت به زیر خط فقر را در تاریخ ۱۰۰ ساله ایران بی‌سابقه می‌داند. مومنی به طور ضمنی به سانسور این خبر از سوی دولت و تهدید کارشناسان، به ارائه آمار اشاره می‌کند. وی تصریح می‌کند: « متاسفانه مسئله فقر امنیتی شده و گفتگو در فضای امنیتی امکان‌پذیر نیست.»

یکی از مهمترین شاخص‌های وخامت وضعیت اقتصادی افزایش حاشیه‌نشینی در کشور است. بنا به آمار منتشره نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت کشور حاشیه‌نشین هستند.

جنگ پنهان بین مردم حاشیه‌نشین و دیکتاتوری حاکم

خراب کردن خانه‌های مردم نشان از یک جنگ پنهان بین حاکمیت و مردم دارد. شعله‌های این جنگ هر از چند گاهی با مقاومت مردمی در برابر نیروی انتظامی زبانه‌ می‌کشد. بالا رفتن تورم روستایی در کشور، توام با خشک‌سالی باعث سرعت گرفتن مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها شده است. بیشتر این مردم در زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند. آنها بخوبی علت فقر خود را در انباشته شدن ثروت‌ سران حکومت مشاهده می‌کنند

. خشم و آتشفشان این حاشیه‌نشین‌ها را می‌توان در شعله‌ور شدن یکباره قیام آبان ۹۸ دید. قیامی که پاسداران و سران حکومت فقط با سرکوب شدید و کشتار جمعی توانستند آنرا خاموش کنند. ۲ برابر شدن جمعیت زیر خط فقر در کشور نشان می‌دهد که شعله‌های این قیام در زیر خاکستر همچنن روشن است. وارد کردن سپاه در داخل شهرها و گماردن استاندارهای پاسدار، نشان از آماده شدن دیکتاتوری حاکم برای مقابله با اعتراضات حاشیه‌نشین‌ها و مردمی است که به زیر خط فقر رفته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: