۱۴۰۰ آبان ۱۳, پنجشنبه

عارضه قلبی زندانی سیاسی مهران قره باغی و تعیین زمان دادگاه برای پرونده جدید

 


زندانی سیاسی مهران قره باغی در زندان بهبهان دچار عارضه قلبی شده و در همین شرایط قرار دادگاه او برای پرونده جدیدی که در زندان برایش گشوده شده به وی ابلاغ شده است.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ۱۳ آبان ۱۴۰۰، زندانی سیاسی مهران قره باغی محبوس در زندان بهبهان دچار عارضه قلبی شده و در شرایط جسمی نامساعدی بسر می برد. همچنین تاریخ دادگاه برای پرونده جدیدی که علیه او و محمدحسین انصاری فر در زندان باز شده است مشخص و به ایشان ابلاغ شد. این دادگاه قرار است در آبان ماه در یکی از شعب دادگاه بهبهان برگزار شود.

اتهام زندانی سیاسی مهران قره باغی در این پرونده که توسط وزارت اطلاعات به تازگی گشوده شده، فعالیت تبلیغی علیه نظام در زندان به نفع مجاهدین است. محمدحسین انصاری فر نیز در این دادگاه به همین اتهام محاکمه خواهد شد.

از سوی دیگر به گزارش یک منبع موثق، مهران قره باغی به دلیل استرس و فشارهای وارده از زمان بازداشت تاکنون، به بیماری قلبی از ناحیه دریچه قلب مبتلا شده است.

مهران قره باغی از زمان بازداشت تاکنون نزدیک به ۲ سال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد و بطور مستمر از طرف وزارت اطلاعات تحت فشار قرار دارد.

این زندانی سیاسی روز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰، همراه با محمدرضا انصاری فر، به طور ناگهانی از زندان بهبهان به بازداشتگاه اطلاعات اهواز منتقل گردید و تحت بازجویی قرار گرفت. ماموران اطلاعات علیه او پرونده سازی کرده و این زندانی سیاسی را به دادگاه کشاندند. این در حالی است که هنوز پرونده قبلی او بسته نشده و با وجود بارها انتقال به دادگاه، بدون نتیجه به زندان بازگردانده شده است.

دادگاه ماهشهر برای آزادی مهران قره باغی قرار وثیقه ۳ میلیارد تومانی تعیین کرد که تا تاریخ تعیین تکلیف نهایی پرونده آزاد شود، اما به دستور اطلاعات از آزادی وی با وثیقه مخالفت شد و مانع آزادی وی گردیدند.

مأموران اطلاعاتی برای فشار بر خانواده این زندانی و شکنجه روحی – روانی آنها در بهبهان گفته بودند که فرزندشان به اعدام محکوم شده و از خانواده اش خواسته بودند روی مهران فشار بیاورند که قبل از صدور حکم رسمی در دادگاه، از عقاید خود دست برداشته و به همکاری با اطلاعات و خواسته ‌های اطلاعات تن بدهد.

مهران قره باغی، متولد ۱۳۷۱ و از اهالی روستای سرحد آقا از توابع شهرستان بهبهان و لیسانس کشاورزی است. او در تاریخ ۲۸ دیماه ۹۸ به همراه مجید خادمی توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از حدود ۱ ماه با پایان مراحل بازجویی به زندان بهبهان منتقل شد.

مهران قره باغی، سرانجام روز ۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۰ در دادگاه ماهشهر با ریاست قاضی افشون حضور یافته و محاکمه شد.

اتهامات وی «تبلیغ علیه نظام، عضویت در مجاهدین خلق و ارتباط با کانالهای خبری مجاهدین خلق، مشارکت در تخریب و احتراق، مشارکت در اخلال در نظم عمومی، مشارکت در ساخت مواد آتش زای غیرنظامی و افساد فی الارض» اعلام شد.

مهران قره باغی در پرونده پیشین خود، توسط دادگاه انقلاب به اتهامات «توهین به خامنه ای و تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس محکوم شد که ۲ سال آن اجرایی است.

اینک جان زندانی سیاسی مهران قره باغی که به بیماری قلبی نیز مبتلا شده و تحت فشارهای وزارت اطلاعات بسر می برد در معرض خطر است.

هیچ نظری موجود نیست: