۱۴۰۰ شهریور ۳, چهارشنبه

پخش بی سابقه تصاویر دوربین‌های امنیتی زندان اوین و واکنش‌های مسئولان / ویدیو


 

پخش بی سابقه تصاویر دوربین‌های امنیتی زندان اوین و واکنش‌های مسئولان / ویدیو

خبرگزاری هرانا – افشای بی سابقه تصاویر به دست آمده از دوربین‌های نظارتی زندان اوین، واکنش مسئولان و افکار عمومی را در پی داشته است. در بخشی از این تصاویر ماموران زندان اقدام به ضرب و شتم و یا عریان کردن زندانیان کرده‌اند، همچنین تصاویری از اقدام به خودکشی و خودزنی زندانیان و برخورد غیرانسانی ماموران با یک زندانی در حالت ناهوشیار نیز منتشر شده است. یک گروه هکری با نام «عدالت علی» مسئولیت رخنه و انتشار این تصاویر را برعهده گرفته است. در واکنش به انتشار این ویدیوها، رئیس سازمان زندان‌ها ضمن تایید صحت تصاویر، از “خدا، رهبر، ملت و زندانبانان!” عذرخواهی کرد. غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز دستور بررسی فوری رفتار ماموران با زندانیان را داده است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در واکنش به درخواست نمایندگان برای برخورد با منتشر کنندگان این تصاویر گفت کمیسیون اصل۹۰ با هماهنگی دادستانی کل موضوع مربوط به تصاویر زندان اوین را پیگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پخش تصاویر دوربین‌های نظارتی زندان اوین، واکنش مسئولان و افکار عمومی را در پی داشته است.

در بخشی از این تصاویر ماموران زندان اقدام به ضرب و شتم و یا عریان کردن زندانیان به بهانه تفتیش بدنی کرده‌اند، همچنین تصاویری از اقدام به خودکشی و خودزنی زندانیان و یا درگیری زندانیان با یکدیگر بدون دخالت و جلوگیری نیروهای نظارتی زندان منتشر شده است. در بخشی از این ویدئو‌ها، ماموران گارد زندان در حال آماده‌سازی برای حمله به یکی از بندهای زندان دیده میشوند.

به علاوه تصاویر پخش شده از یکی از سلول‌های انفرادی این زندان و مقایسه آن با سلول انفرادی مجهز منتسب به حسین فریدون، برادر حسن روحانی واکنش مخاطبان در فضای مجازی را در پی داشته است. گفته می‌شود که این سلول‌ها واقع در بند ۲۴۰ زندان اوین و تحت سرپرستی سازمان زندان‌ها هستند. این سلول‌ها محل نگهداری زندانیان پیش از اعدام است، همچنین در مواردی به صورت تنبیهی نیز زندانیان به آن منتقل می‌شوند. پیشتر زندانیان ترنس نیز با کمترین امکانات در این سلول‌ها محکومیت خود را سپری می‌کردند. هرانا در سال ۱۳۹۵ گزارشی از وضعیت بندی از مجموعه ۲۴۰ زندان اوین، موسوم به بند ترنس‌ها منتشر کرده بود.

همچنین ویدئوهایی از زیرزمین بند ۱ مجموعه اصلی زندان اوین منتشر شده است. در قسمتی از این تصاویر یکی از ترنس های محبوس در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی می‌کند. هرانا سال گذشته در گزارشی به شرایط زندانیان ترنس در آنجا پرداخته بود.

مضاف بر این، در سند محرمانه‌ای که گروه هکری «‌عدالت علی» اقدام به انتشار آن کرده است، دادیار دایره نظارت بر متهمان و محکومان امنیتی۲۰ دی‌ماه سال گذشته در نامه‌ای دستور داده بود تا زمان انتقال محمد‌نوری‌ زاد به بیمارستان، دقت لازم برای جلوگیری از انتشار عکس و فیلم او انجام شود.

از سوی دیگر در بخشی از این تصاویر کیفیت پایین امکانات بهداشتی و وسایل مستهلک زندان اوین به چشم می‌خورد. شرایطی که بر روی زندگی ساکنین این زندان و نحوه گذران حبس تاثیر مستقیمی دارد. این در حالی است که شماری از زندانیان سابق سیاسی و فعالین مدنی وضعیت سایر زندان‌های کشور را بسیار بدتر از زندان اوین توصیف کرده‌اند.

در واکنش به انتشار این اسناد و تصاویر، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه طی دستوری از دادستان کل کشور خواسته است تا رفتار مامورین با زندانیان و یا زندانی با زندانی را تحت بررسی فوری و جامعی قرار دهد. پیشتر نیز محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌های کشور ضمن تایید صحت این ویدئوها با انتشار یادداشتی از “خدا، رهبر، ملت و زندانبانان!” بخاطر این رفتارها عذرخواهی کرد. عذرخواهی او از “زندانبان” بجای زندانی با واکنش بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه هم اظهار داشت که موضوع انتشار تصاویر زندان اوین در دست بررسی قرار دارد. گفتنی است، دادگستر، بانک اطلاعاتی ناقضین حقوق بشر در ایران پیشتر اقدام به معرفی غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمدمهدی حاج محمدی به عنوان دو تن از ناقضین حقوق بشر و حقوق زندانیان کرده بود.

عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای که امروز چهارشنبه ۳ شهریورماه در خصوص تصاویر پخش شده از زندان اوین منتشر کرده، آنها را حاکی از «مصونیت مقامات زندان» و «تنها نوک کوه یخ اپیدمی شکنجه در ایران» توصیف کرده و خواستار اجازه بازرسی مستقل از زندان‌های کشور شد. این سازمان همچنین خواهان تاسیس یک سازوکار پاسخگویی و تحقیقاتی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به این موضوع شده است.

یک گروه هکری با نام «عدالت علی» مسئولیت انتشار این ویدیوها را بعهده گرفته است. این گروه که مدعی هک کردن دوربین‌های امنیتی این زندان است، تصاویری از اتاق کنترل این زندان نیز پخش کرده است. بر روی مانیتور همراه با لوگو ترازوی نامیزان، این جمله نقش بسته است: «زندان اوین لکه ننگی بر عمامه سیاه و ریش سفید رئیسی! اعتراضات سراسری تا آزادی زندانیان سیاسی»

تایید رئیس سازمان زندان‌های کشور، نشان از نفوذ هکرها به یکی از امنیتی‌ترین زندان‌های ایران است.



هیچ نظری موجود نیست: