۱۴۰۰ مرداد ۹, شنبه

آرتیکل ۱۹: گلوله ، بازداشت و قطع اینترنت، پاسخ مقامات به اعتراضات در خوزستان

 



آرتیکل ۱۹ به سرکوب تظاهرات مردم خوزستان با عنوان ایران: گلوله، بازداشت و قطع اینترنت پاسخ مقامات به اعتراضات در خوزستان اشاره می‌کند

اعتراضات مردم خوزستان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی از جمله سایت حقوق بشری آرتیکل ۱۹ داشته است. همه آنها بر حق طبیعی مردم برای دسترسی به آب آشامیدنی تاکید دارند. همچنین پاسخ حاکمیت با گلوله به خواسته‌های ابتدایی مردم را منعکس کرده‌اند.

 آرتیکل ۱۹ یک سازمان مدافع آزادی بیان است که نظراتش را در سایتی به همین نام منتشر می‌کند. نوشته زیر ترجمه قسمتی از مقاله این سایت با عنوان «ایران: گلوله، بازداشت و قطع اینترنت پاسخ مقامات به اعتراضات در خوزستان» می‌باشد. آرتیکل ۱۹ می‌نویسد:

«در پی اعتراضات مردم خوزستان به بی آبی سران حکومت با استفاده از شلیک، بازداشت و قطع اینترنت واکنش نشان دادند. آرتیکل ۱۹ از حکومت ایران می‌خواهد که بسرعت استفاده از نیروی سرکوب علیه معترضان را پایان دهد. سران حکومت بایستی بلافاصله همه افراد بازداشتی را آزاد کنند. همچنین باید به اخلال در اینترنت هنگام اعتراضات مردم پایان دهند.»

آرتیکل ۱۹ در قسمت دیگری از بیانیه خود به عملکردهای مقامات تهران در سرکوب تظاهرات و پایمال کردن حقوق شهروندی اشاره کرده است.

این سایت حقوق بشری ادامه می‌دهد:

«اینکه مقامات ایرانی هر اعتراضی را با نیروی مرگبار پاسخ می‌دهد، نگران کننده است. اتکای آنها به نیروی سرکوبگر، دستگیری و خاموش کردن اینترنت نشان دهنده نقض حقوق بشر است. این عملکرد در مورد کسانی که خواهان حق حیاتی خود یعنی آب هستند بسیار تکان‌دهنده است.

براساس اظهارات رسمی، یک نفر در الیگودرز استان لرستان کشته شده است. شمار کشته شدگان در ناآرامی‌های چند روز گذشته حداقل ۹ نفر است. فعالان حقوق بشر همچنین از بازداشت صدها نفر در خوزستان و سایر شهرها از جمله تبریز خبر می‌دهند.

قوه قضاییه اعتراف کرد که دولت مردم را بدلیل اعتراض به بی‌آبی خودسرانه دستگیر کرده است. انتظار می‌رود که دستگیر شدگان در معرض خطر شکنجه، بدرفتاری و ناپدید شدن اجباری قرار گیرند.

در ۲۶ ژوئیه کلیپی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. در این کلیپ، معترضین در همبستگی با مردم خوزستان شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده بودند.»

گلوله پاسخ اعتراض

این سایت در قسمت دیگری از مقاله با تیتر «گلوله پاسخ اعتراض» به تعداد جانباختگان و وضعیت امنیتی شهرهای می‌پردازد. آرتیکل ۱۹ می‌نویسد:

«در ۱۵ ژوئیه اعتراضات در مورد وخیم‌تر شدن بحران آب در خوزستان آغاز شد. نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراضات به شلیک گلوله متوسل شدند. در نتیجه ۸ نفر از جوانان در شهرهای شادگان، کوت‌عبدالله، اهواز، شهرک طالقانی، شوش، چمران، ایذه کشته شدند. مرگ یک جوان در الیگودرز نیز رسما اعلام شد. بسیاری از کودکان هم توسط تفنگ‌های ساچمه‌ای زخمی شده‌اند.»

این سازمان حقوق بشری، کشته شدن معترضین را خلاف قوانین بین‌المللی و جرم می‌داند. مقاله ادامه می‌دهد:

«آرتیکل ۱۹ استفاده از مهمات کشنده بر علیه معترضین را که نقض‌ ‌آشکار قوانین بین‌المللی است، شوکه کننده دانست. مقامات باید براساس اصل احترام به حقوق و حفظ جان انسان‌ها عمل کنند. مرگ ناشی از سلاح گرم طبق قوانین بین‌المللی جرم محسوب می‌شود.»

استفاده از سلاح گرم نقض قوانین بین‌المللی است

آرتیکل ۱۹ همچین یادآوری می‌کند که طبق قوانین بین‌المللی پلیس نباید از سلاح گرم استفاده کند. همچنین استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و یا ساچمه‌ای و پرتاب‌شونده غیرمجاز است.

این سایت در بخش دیگری از این گزارش به قطع اینترنت در شهرهای خوزستان اشاره می‌کند. در این سایت حقوق بشری آمده است:

 «در روزهای ۲۲ تا ۲۶ ژوئیه کاربران خوزستانی از قطع بودن اینترنت خبر دادند. قطع ۴ روزه اینترنت باعث شد که تعدادی از فیلم‌های اعتراضات منتشر نشود. همچنین دولت دست بازتری در نقض حقوق بشر داشته باشد.»

آرتیکل ۱۹ در قسمت پایانی به شهرها و استان‌هایی که اعتراضات در آن صورت گرفت اشاره می‌کند. آرتیکل می‌نویسد:

«در این اعتراضات ۲۶ شهر در استان خوزستان شرکت داشتند. همچنین ۹ استان به حمایت از مردم خوزستان تجمع اعتراضی برگزارکردند.»

آرتیکل۱۹ تاکید می‌کند ماموران امنیتی و نظامی به سوی معترضین شلیک می‌کنند تا از برگزاری تجمعات جلوگیری کنند.

پیش از این هم چندین رسانه خارجی از جمله: وال‌استریت ژورنال، آسوشیتد‌پرس، نیوزیک و… اعتراضات مردم خوزستان را بازتاب داده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: