۱۴۰۰ آذر ۱۷, چهارشنبه

دادگاه تجدید نظر؛ محکومیت ۱۲ شهروند به حبس و شلاق در جریان تجمع در پارک جیرال اردبیل

 


خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدیدنظر اردبیل محکومیت پرویز سیابی گرجان، حسین بالاخانی، عسگر اکبرزاده، مجتبی پروین، مهدی هوشمند، سجاد جولانی، حامد حیدری، مرتضی پروین، محمد جولانی، بهمن خیرجو، مصطفی پروین و سبحان بخشی ۱۲ فعال ترک (آذربایجانی) بازداشت شده در جریان تجمع در پارک جیرال اردبیل، را تایید کرد. این شهروندان در تاریخ ۸ مهرماه ۹۹ همراه با چند شهروند دیگر توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر اردبیل محکومیت ۱۲ تن از فعالان ترک (آذربایجانی) بازداشت شده در جریان تجمع در پارک جیرال اردبیل، را تایید کرد.

بر اساس دادنامه ای که توسط شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ریاست ساسان بالاخانی صادر و به آن ها ابلاغ شده است، پرویز سیابی، حسین بالاخانی، عسگر اکبرزاده، مجتبی پروین، مهدی هوشمند، سجاد جولانی، حامد حیدری، مرتضی پروین، محمد جولانی، بهمن خیرجو، مصطفی پروین و سبحان بخشی ۱۲ تن از فعالان ترک (آذربایجانی)، حکم محکومیت ۷ ماه و ۱۶ روز و ۷۶ ضربه شلاق از بابت “اتهام اخلال در نظم عمومی” را به ۳ ماه حبس تعزیری و ابقای شلاق تبدیل شده و هر دو حکم به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده است.

روز سه‌شنبه ۸ مهرماه عسگر اکبرزاده، مهدی هوشمند، سجاد جولانی، حسین بالاخانی، مجتبی پروین، مصطفی پروین، محمد جولانی، حامد حیدری باریس، بهمن خیرجو، مرتضی پروین، پرویز سیابی گرجان، سبحان بخشی و میثم جولانی پس از تجمع در پارک جیرال اردبیل توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. این شهروندان روز چهارشنبه ۹ مهرماه در شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی بابک نونهال تفهیم اتهام شده و نهایتا پس از صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای هر یک از آنها به زندان اردبیل منتقل شدند. آنها نهایتا در تاریخ ۲۹ مهرماه از زندان اردبیل به بازداشتگاه مرکزی اردبیل  منتقل شدند.

از میان این شهروندان سجاد جولانی و محمد جولانی در تاریخ ۲۸ مهرماه و حامد حیدری باریس، پرویز سیابی گرجان و حسین بالاخانی به ترتیب در تاریخ ۱۲، ۱۴ و ۲۷ مهرماه ۹۹ و عسگر اکبرزاده، مهدی هوشمند، مجتبی پروین، مصطفی پروین، بهمن خیرجو، مرتضی پروین، سبحان بخشی و میثم جولانی، در تاریخ ۸ آبان‌ماه ۹۹ هرکدام با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اردبیل آزاد شدند.

اتهامات مطروحه علیه این شهروندان توهین به رهبری، اخلال در نظم و آسایش عمومی، تمرد از مامورین دولتی و اقدام علیه امنیت ملی از طریق مشارکت در ایجاد تجمع عنوان شده است.

در ادامه اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان و سایر مناطق ترک نشین طی روزهای ۹ مهرماه تا روزهای ۱۳ و ۲۷ مهرماه تعداد پرشماری بازداشت شدند. هرانا پیشتر در گزارشی هویت ۸۱ تن از بازداشت شدگان در شهرهای اردبیل، تبریز، ارومیه، مشکین شهر، رشت، پارس آباد مغان، هادی شهر، جلفا، کلیبر و زنجان را احراز کرد.. این بازداشت‌ها در خیابان، محل کار یا منازل این افراد صورت گرفته و خشونت زیادی در زمان بازداشت این افراد توسط نیروهای انتظامی-امنیتی اعمال شده است که در مواردی به شکستگی دست یا بینی منجر شده است.

تیرماه امسال نیز در جریان تجمعاتی مشابه در شهرهای تهران و تبریز شماری از شهروندان بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار آزاد شدند.

از میان این افراد عسگر اکبرزاده، مجتبی پروین، مهدی هوشمند، مرتضی پروین، محمد جولانی، سجاد جولانی و میثم جولانی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود سابقه احضار، بازداشت و یا محکومیت دارند.

هیچ نظری موجود نیست: