۱۴۰۰ شهریور ۱۸, پنجشنبه

آخرین وضعیت وکلای بازداشتی؛ نگرانی شدید خانواده‌ها

 

بیش از سه هفته از دستگیری «مصطفی نیلی» و «آرش کیخسروی» وکلای مدافع و «مهدی محمودیان»، فعال مدنی می‌گذرد و هنوز درباره وضعیت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

فاطمه نیلی خواهر «مصطفی نیلی» درباره آخرین وضعیت پرونده برادرش گفت: آخرین بار به ما گفتند که پرونده همراه با کیفرخواست به دادگاه فرستاده شده است. برای ما سؤال پیش می‌آید که اگر پرونده تکمیل شده، چرا ما امکان ملاقات نداریم.

‌به گزارش شرق، وکیل پرونده – زهرا مینوئی- هر روز کاری به دادسرا و زندان اوین مراجعه می‌کند، اما هنوز به او اجازه دسترسی یا ورود به پرونده را نداده‌اند. در این مدت خانواده این سه نفر هر روز به دادسرا، زندان اوین و… رفته‌اند، اما هیچ اطلاعی از آنان یا وضعیت پرونده‌شان به دست نیاورده‌اند.

همچنین فاطمه نیلی خواهر «مصطفی نیلی»، وکیل مدافع که درحال‌حاضر در سلول انفرادی است، درباره این مدت و پیگیری‌هایی که داشته‌اند، به خبرنگار ما می‌گوید: «از ۲۳ مرداد که برادرم همراه چند نفر دیگر دستگیر شدند تا «دوشنبه ۱۵ شهریور»، فقط همان لحظات ابتدایی یک تماس چندثانیه‌ای داشتند که اطلاع دهند دستگیر شده است، در این مدت ما و دیگر خانواده‌ها در تمام روز‌های کاری به هر جایی که فکر می‌کردید مراجعه کردیم، نامه دادیم، پشت در ایستادیم تا بتوانیم اطلاعی از وضعیت آنان به دست آوریم.

او ادامه داد: در این مدت به ملاقات مردمی دادستانی رفتیم، نامه به دفتر رئیس قوه قضائیه – حجت‌الاسلام اژه‌ای – دادیم، به حفاطت دادگستری رفتیم. در واقع ما هرجا که فکر کردیم امکانی فراهم می‌شود که به عزیزانمان دسترسی پیدا کنیم یا پرونده در اختیار وکلا قرار گیرد، مراجعه کردیم. هر روز هم به دادسرای اوین رفتیم و درخواست ملاقات با بازپرس پرونده و با سرپرست دادسرا را ارائه دادیم.

فاطمه نیلی توضیح داد: «من به‌شخصه نتوانستم هیچ دیداری نه با سرپرست دادسرا آقای نصیرپور و نه با بازپرس شعبه دو آقای حاجی‌مرادی داشته باشم. تمام مدت هم سربازان به ما می‌گویند بروید خانه، با شما تماس می‌گیریم و ما نمی‌توانیم توضیحی به شما بدهیم».

نیلی درباره آخرین وضعیت پرونده برادرش و اطلاعی که به دست آورده است، گفت: «آخرین بار به ما گفتند که پرونده همراه با کیفرخواست به دادگاه فرستاده شده است. برای ما سؤال پیش می‌آید که اگر پرونده تکمیل شده، چرا ما امکان ملاقات نداریم. چرا برادر من نمی‌تواند تماس تلفنی داشته باشد، مادر ۷۳ سالشان است، بیماری‌های زمینه‌ای دارند، استرس برایشان خطرناک است، ولی هیچ‌کس در این مدت ترتیب اثری نداده است».

او البته به نامه و دیدار کوتاهی که با آقای وزیری، قاضی پرونده داشته است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «ایشان گفتند تا حد توانم کمک می‌کنم، اما متأسفانه هنوز نتوانستیم دیداری با برادرم داشته باشیم».

فاطمه نیلی از نگرانی فراوان خانواده با اشاره به سه سال و نیم زندان قبلی برادرش مصطفی نیلی و تبعیدش از زندان اوین به رجائی‌شهر، توضیح داد: «خانواده ما بسیار نگران و چشم‌انتظار است. پدر من آن موقع ۷۵ سال داشت و برایش خیلی دردناک بود که پسر ۳۰ ساله‌اش در کنار قاچاقچیان مواد مخدر زندانی شود. او دو ماه بعد از این تبعید، بیماری‌اش عود کرد و جانش را از دست داد. ما الان این نگرانی را برای مادرم داریم. این چند روزه ما با کمک سرم و دارو، او را سرپا نگه داشته‌ایم. این تداوم بازداشت و عدم اطلاع از وضعیت برادرم دغدغه اصلی خانواده ماست و ما نگران صدمات جبران‌ناپذیری هستیم که می‌تواند به دنبال داشته باشد».

تماس چند دقیقه‌ای کیخسروی

آزیتا کیخسروی، خواهر آرش کیسخروی (وکیل مدافع) نیز که در برابر دادسرای اوین حضور داشت به خبرنگار ما گفت: در این مدت ما بار‌ها و بار‌ها به مقا‌م‌های قضائی مراجعه کردیم، اما پاسخی نگرفتیم و اطلاع زیادی نداریم، چون به ما پاسخی نمی‌دهند. من یک بار توانستم بازپرس پرونده و سرپرست دادسرا را ببینم، اما هیچ جواب دقیق و مشخصی به من داده نشد. در این مدت برادرم، پس از اصرار فراوان روز یکشنبه ۱۴ شهریور دقایق کوتاهی با من صحبت کرد و اطلاع داد که هنوز در سلول انفرادی است و به بند عمومی منتقل نشده است».

هیچ نظری موجود نیست: