۱۴۰۰ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

کمبود دارو و نقش مافیا در ترخیص داروهای فاسد

 


کمبود دارو در کشور باعث افزایش قربانیان کرونا شده است

کرونا همچنان در حال قربانی گرفتن از مردم بیدفاع کشور است. کمبود دارو و سرم در این مدت باعث فوت بسیاری از بیماران شده است. بنابه آمار رسمی تاکنون بیش از ۵ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده و ۱۱۱ هزار نفر جان باخته‌اند. به گفته بسیاری از دست اندرکاران بهداشت آمار واقعی همواره ۳ تا ۴ برابر آمار اعلام شده است.

از ۱۸ ماه قبل تاکنون مشکل اصلی خانواده بیماران کمبود دارو بوده است. مردم ساعت‌ها در این شرایط کرونایی در داروخانه‌های بدنبال دارو سرگردان هستند. بسیاری از داروهای اصلی مانند رمدسیویر و فاویپیراویر که قویترین داروهای ضد ویروسی هستند همیشه نایاب بوده است. درتابستان۹۹، رمدسیویر تا چندین میلیون تومان بفروش می‌رسید.

منشا کمبود دارو و بازار سیاه حول آن سران حکومت می‌باشند

کمبود دارو

 دراین میان بازار سیاه دارو که منشا آن سران حکومت و عوامل آنها هستند، همواره داغ بوده است. فروش دارو گاها به ۵۰ یا ۱۰۰ برابر قیمت اصلی منبعی برای ثروتمند شدن این افراد است. ثروتی که تنها می‌توان آنرا نان در خون و جان مردم زدن، دانست.

ایرنا ۱۳شهریور۱۴۰۰ صحبت‌های یک کارشناس اقتصادی در رابطه با بازار سیاه دارو و نقش حاکمیت در آن را منعکس کرده است. وی می‌گوید: «نبود نظارت و مدیریت مسئولان باعث شده است تا کام برخی از دلالان از کرونا شیرین شود…بازار سیاه دارو علاوه بر اینکه این روزها به کمک فضای مجازی بسیار پر رنگ‌تر از سابق شده است، دلالان دارو نیز تقریبا در اطراف هر داروخانه معتبر حضور دارند… اوایل شیوع این بیماری در کشور، با احتکار ماسک و مواد ضدعفونی کننده مواجه بودیم و این موضوع زنگ خطری برای امروز بود که متاسفانه در سایه غفلت قرار گرفت.»

ترخیص داروهای فاسد از گمرک

از سوی دیگر خبرهایی از ترخیص ۱۳تن داروی رمدسیور فاسد از گمرگ می‌رسد. این دارو‌ها که از گمرک ترخیص شده‌اند استانداردهای لازمه را نداشته و طبق نظر مرجع ذیصلاح فاسد و غیرقابل استفاده بوده است.

دارو‌های یاد شده در یک شرکت هندی ساخته شده است. ورود محصولات این شرکت هندی بدلیل وجود رسوب و ذرات خارجی حتی حشره در ویال تزریقی آن ممنوع شده بود. اما بعد از ۲ روز این داروها با مجوز سازمان غذا و دارو ترخیص شد.

این موضوع در رابطه با ترخیص سرم از یک شرکت ترکیه‌ای هم اتفاق افتاد. در ابتدا سازمان غذا و دارو ترخیص این سرم‌ها را بدلیل عدم رعایت موازین بهداشتی در تولید و نگهداری آن ممنوع می‌کند. اما کمتر از ۵ روز بعد دستور ترخیص آنها صادر می‌شود.

نقش مافیای حاکم بر وزارت بهداشت در ترخیص داروهای فاسد

این دوگانگی در دستور و اجرا، نشان از سلطه مافیا دارو بر وزارت بهداشت دارد. ممنوعیت ورود داروهای غیر بهداشتی و ترخیص آنها در کمتر از ۵ روز نشان از قدرت این مافیا و بی‌ارادگی مسئولین وزارت بهداشت دارد.

از ابتدای شیوع کرونا که خامنه‌ای آنرا فرصتی برای سرکوب اعتراضات می‌دانست تاکنون مردم ایران بیش از ۳۵۰ هزار نفر را از دست داده‌اند. این فرصت در تابستان ۱۴۰۰ به ضد خودش تبدیل شده است. مردم علنا خامنه‌ای را عامل گسترش این بیماری می‌دانند. این موضوع شروع چالشی جدی برای کل نظام است. این بار مردم راس این حاکمیت را نشانه رفته‌اند. کمبود دارو و گسترش کرونا درحال تبدیل شدن به جدی ترین چالش این حاکمیت در ۴۰ سال گذشته است.

هیچ نظری موجود نیست: