۱۴۰۰ شهریور ۱۳, شنبه

اخبار نقض حقوق بشر در ایران شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

 


نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم شهریور از طریق اعدام ۳ شهروند و اعتراضات به خطر اعدام زندانی سیاسی حیدر قربانی

کانون حقوق بشری نه به زندان-نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم شهریور ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۵شهریور۱۴۰۰ تا روز جمعه ۱۲شهریور۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران به هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی منتشر شد. در این گزارش به وضعیت مرگ و میر در زندانها بر اثر کرونا بدلیل تراکم بیش از حد اشاره شده است. همچنین به برخی زندانیان سیاسی از جمله مریم اکبری و زینب جلالیان اشاره شده که بدون مرخضی سالها در حبس بسر می برند. دبیرکل ملل محتد در این گزارش همچنین به بهائیان اشاره کرده و گفته است که آنها حق دفن اجساد مردگان خود در گورستان مربوط به خودشان را ندارند و باید در بین گورهای موجود یا در محل گور جمعی خاوران اجساد مردگانشان را دفن کنند.

سه زندانی سیاسی فروغ تقی پور، پرستو معینی و مرضیه فارسی محبوس در زندان قرچک جهت بازپرسی مجدد به شعبه ۷ دادسرای شهر ری منتقل شدند.

بازپرسی مجدد سه زن زندانی سیاسی در زندان قرچک بخاطر صدور بیانیه
فروغ تقی پور، پرستو معینی و مرضیه فارسی

-بدنبال سخنان جنجال برانگیز عمادالدین باقی که اجرای کمپین و هشتک «اعدام نکنید» را عامل اعدام نوید افکاری خواند، سعید دهقان وکیل دادگستری و وکیل خانواده افکاری، در یک برنامه کلاب هاوس که روز ۹ شهریور۱۴۰۰ با حضور فعالان مدنی و برخی وکلا و حقوقدانان برگزار شد به نقد و بررسی این سخن و برداشتن مسئولیت جنایت از دوش حکومت و انداختن آن به گردن مردم پرداخت.

-کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواسته‌اند تا اعدام قریب‌الوقوع حیدر قربانی، زندانی کرد ایرانی را متوقف و حکم اعدام وی را لغو کنند، در بین نگرانی های جدی که در مورد عدم محاکمه عادلانه او و شکنجه وی در دوران پیش از محاکمه وجود دارد.

– زندانی سابق ابراهیم یوسفی در یک گفتگوی اختصاصی از شکنجه هایی که زندانی سیاسی حیدر قربانی در سال ۹۵ متحمل شده است گفت. زندانی سیاسی حیدر قربانی بعد از تحمل ۵ سال حبس، بدلیل اخذ اعترافات اجباری، هم اکنون در زیر حکم اعدام قرار دارد و خطر اعدام این زندانی سیاسی قریب الوقوع می باشد.

هیمن قربانی فرزند حیدر قربانی زندانی سیاسی کرد در زیر حکم اعدام از همه وجدانهای بیدار، سازمانهای حقوق بشری و رسانه ها خواست که سکوت نکنند و صدای بی گناهی پدرش باشند.

-زندانی سیاسی در تبعید خالد پیرزاده که هم اکنون در زندان مرکزی اهواز در تبعید بسر می برد، در یک فایل صوتی که از زندان منتشر کرد، نسبت به بی خانمان کردن همسر و فرزندش اعتراض کرد. این زندانی سیاسی همچنان در اعتصاب غذا بسر می برد.

-در هفته دوم شهریور ۱۴۰۰، دستکم سه زندانی در شهرهای زاهدان، اردبیل و یزد اعدام شدند.

اعدام ایران هفته دوم شهریور:

زاهدان-روز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰، یک شهروند بلوچ بنام منصور کهرازهی که با اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.

اردبیل-روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ‍۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی جوان ۳۰ ساله بنام محمد صادق زاده که با اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود اجرا شد.

یزد- سحرگاه چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ حکم اعدام یک زندانی بنام یاسین رضائی پور با اتهام مواد مخدر در زندان یزد به اجرا درآمد.

بازداشت ایران هفته دوم شهریور:

اردبیل-یک شهروند در استان اردبیل به دلیل آنچه توهین به «مقدسات اسلامی» و «تشویش اذهان عمومی» عنوان شده، توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت گردید.

سمنان-علیرضا نبوی چاشمی، زندانی سیاسی سابق اهل سمنان روز شنبه ۶ شهریورماه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب سمنان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

اشنویه-روز شنبه ۶ شهریور، یک شهروند بنام یاسین راه‌آور، اهل اشنویه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اشنویه-روز یکشنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۰، دو شهروند اهل شهرستان اشنویه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تهران-صبح روز سه شنبه نهم شهریورماه ۱۴۰۰، یک شهروند ساکن تهران به نام علیرضا حیدری فرزند محمد، توسط مأمورین اطلاعات در نزدیکی متروی بهشتی تهران، دستگیر شد. وی هنگام بازداشت توسط مأمورین سرکوبگر اطلاعاتی بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

تهران-ارسلان یزدانی شهروند بهائی، روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

سردشت-روز چهارشنبه ۱۰ شهریور، دو شهروند اهل شهرستان سردشت، توسط پلیس فتای این شهرستان به صورت جداگانه احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

تهران-امیرعباس آزرم وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری صبح روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه توسط مأمورین امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ارومیه-محسن محالی، فاروق لواشلوئی و مولود معروفی زندانیان سنی مذهب، در تاریخ ۴ شهریورماه، با پایان ایام مرخصی به زندان ارومیه بازگشتند. این زندانیان روز پنجشنبه ۱۱ شهریورماه، از بند قرنطینه به بند سیاسی زندان ارومیه منتقل شدند.

مشهد-روز چهارشنبه ۱۰ شهریور، جواد لعل محمدی، به همراه همسرش عزت جوادی حصار، دخترش آیدا لعل محمدی و خواهرش خانم لعل محمدی توسط مأمورین امنیتی در مشهد بازداشت شدند.

نقده-روز چهارشنبه ۱۰ شهریور، پنج شهروند در شهرستان نقده، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. اسامی این شهروندان اسعد رامین، خالد رامین، داوود رحیمی، سردار رامین و رامین رامین، اهل روستاهای قارنا و چقل مصطفی از توابع شهرستان نقدە عنوان شده است.

احضار شهروندان در ایران هفته دوم شهریور:

سمنان-علیرضا نیکزاده دماوندی، درویش گنابادی، طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه دوم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سمنان احضار شد.

تهران بزرگ-حسین هاشمی، زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی بخش فشافویه احضار شد.

جوانرود-روز یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ ، دو دختر جوانرودی ۱۴ ساله به نامهای سونیا کریمی و پریا فتحی توسط اداره اطلاعات جوانرود احضار و از ساعت ۸ صبح تا ۱ بعدازظهر به مدت پنج ساعت در این نهاد امنیتی مورد بازجویی قرار گرفتند.

ملایر-جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حامد براتی، شهروند اهل شهرستان ملایر، روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه در شعبه ۱ دادگاه انقلاب دادگستری شهرستان ملایر برگزار خواهد شد. اتهامات این شهروند از جمله تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به مقدسات و … عنوان شده است.

نقده-روز یکشنبه ۷ شهریور نیروهای اطلاعات سپاه یک شهروند کرد بنام محمدطاهر حسین پور ۳۰ ساله را در شهرستان نقده بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

کردستان-طی روزهای گذشته ادارە اطلاعات ایران و قرارگاە رمضان سپاە قدس، پدر روزنامەنگار نعیم نجفیان را احضار و مورد بازجویی قرار دادە، سپس وی را به مرگ پسرش که ساکن اقلیم کردستان و به کار روزنامه‌نگاری مشغول است، تهدید کردند.

تهران-محبوبه فرحزادی، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران، با دریافت ابلاغیه ای به شعبه ۷ دادسرای اوین احضار شد.

مریوان-روز پنجشنبه ۴ شهریور یک شهروند بنام محمد رسائی، ۲۶ ساله فرزند رشید، از اهالی روستای سردوش از توابع شهرستان مریوان پس از احضار به اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد.

شکنجه و فشار بر زندانیان ایران هفته دوم شهریور:

مشهد-مسئولین زندان وکیل آباد مشهد، روز جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ برای اعمال فشار و شکنجه زندانی سیاسی جواد حسینی نژاد، وی را از بند عمومی ۳ به بند عمومی ۲ که محل نگهداری زندانیان روانی و خطرناک است منتقل کردند.

مشهد-در زندان وکیل آباد مشهد زندانیان سیاسی آقایان هاشم خواستار و محمدحسین سپهری و کمال جعفری یزدی تحت فشار و محدودیت های مضاعف بسر می برند. این زندانیان در یک اتاق جدای از سایر زندانیان نگهداری میشوند. این ۳ زندانی سیاسی از هرگونه صحبت کردن و یا دیدن سایر زندانیان محروم هستند.

مشهد-زندانی سیاسی محمد خداپرست نیشابوری که در تاریخ ۲۰ خرداد سال جاری، به اتهام توهین به خامنه‌ای بازداشت و در زندان مشهد محبوس بود، همچنان در وضعیت ممنوع الملاقات بسر می‌برد و خانواده این زندانی در نگرانی از وضعیت ایشان بسر می‌برند.

شیراز-محمد داوری، فعال مدنی محبوس در زندان عادل آباد شیراز در پی مخالفت با مطالعه کتاب‌های مرتضی مطهری از آزادی زودهنگام محروم شد.

قرچک ورامین-زندانی سیاسی زهرا صفایی محبوس در زندان قرچک ورامین بدلیل حمله قلبی، روز سه شنبه ۹ شهریور از زندان قرچک ورامین به بیمارستان اعزام شد؛ زندانی سیاسی پرستو معینی که همراه با مادرش در زندان قرچک محبوس است تا این لحظه از محل و شرایط مادرش بی خبر است و مسئولان زندان هیچ اطلاعی از اینکه زهرا صفایی را به کدام بیمارستان برده اند و وضعیت او به چه صورت است به وی نمی دهند

ارومیه-روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه، یک زندانی در زندان ارومیه در پی اعتراض به استعمال مواد مخدر در بند به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد.

صدور احکام ایران هفته دوم شهریور:

تهران-شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت عباس طائف و عطاالله ظفر، شهروندان بهائی را عینا تایید کرد.

تهران-محکومیت یک متهم در تهران که پیشتر در دادگاه بدوی از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در دیوان عالی کشور تایید شد.

تهران-حجت الله رافعی اهل شهریار به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر خواهی، ۵ سال از این حکم قابل اجرا خواهد بود.

قتلهای خودسرانه ایران هفته دوم شهریور:

بانه-سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰، با شلیک مستقیم پاسداران به سوی دسته ای از کولبران، موجب دو تن از آنان مجروح شدند. این دو کولبر بنامهای بهمن اهل بانه و آرمان اهل بوکان زخمی شده و جهت مداوا به مراکز درمانی شهر بانه منتقل شدند.

اهر-روز سه شنبه ۹ شهریور یک جوان اهل اهر بنام هادی عطازاده ساکن آذربایجان شرقی پس از اعمال مجازات شلاق و انتقال به قرنطینه زندان اهر به قتل رسید.

هیچ نظری موجود نیست: