۱۴۰۰ شهریور ۱۷, چهارشنبه

طرح رفراندوم یارانه ها ، آتشی به خرمن بحران های حاکمیت خواهد زد

 


در صورت تصویب، طرح رفراندوم یارانه ها قیمت اجناس صعود نجومی خواهد داشت

دولت رئیسی که با وعده درمانی کار خود را آغاز کرده بود سریعا مجبور به عقب‌نشینی شد. اخیرا مجلس بدنبال تصویب طرحی است که محور آن برگزاری یک رفراندوم در رابطه با اصلاح یارانه ها است. دراین طرح قرار است که مردم از مضرات و منافع یارانه آگاه و در گام بعد به رفراندوم گذاشته شود. با توجه به وضعیت بحرانی جامعه بخصوص شیوع گسترده کرونا و مرگ و میر بالای ۲ هزار نفر در روز رفراندوم یارانه ها می‌تواند عامل شروع یک اعتراض گسترده باشد. سران حکومت تجربه این اعتراضات را در آبان ۹۸ بیاد دارند.

ارائه طرح رفراندوم یارانه ها به مجلس

 رفراندوم یارانه ها

به گفته روزنامه اعتماد ۱۴شهریور ۱۴۰۰ طرح پیشنهادی حذف یارانه آشکار و پنهان انرژی به مجلس ارائه شده است. طبق این طرح دولت به جای تامین یارانه انرژی مبلغی به مردم خواهد داد. اما سوخت به قیمت جهانی فروخته می‌شود. این نماینده مجلس علت ارائه این طرح را حجم بالای قاچاق سوخت عنوان کرده است. این ادعا در حالی است که اصلی‌ترین عامل قاچاق سوخت به کشورهای همسایه سپاه پاسداران می‌باشد.

برگزاری رفراندوم و میزان مشارکت مردم

موضوع دیگر برگزاری نفس همه‌پرسی است. در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس میزان مشارکت آنقدر کم بوده که حتی سران حکومت هم نتوانستند آنرا کتمان کنند. برگزاری رفراندوم یارانه‌ ها با مشارکت بسیار پایین مواجه خواهد شد. سپس مردم با اعتراضات خود در خیابان پاسخ واقعی را به سران حکومت خواهند داد.

بنابه این طرح هر نفر باید در ماه ۲ میلیون تومان یارانه بگیرد

 سهم هر ایرانی از یارانه‌های پنهان روزانه نزدیک به ۶۵ هزار تومان می‌شود. یعنی دولت هر ماه باید حدود ۲میلیون تومان به مردم یارانه بدهد.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ورود ۲ میلیون تومان در ماه مابه‌ازاء هر نفر باعث افزایش تورم می‌شود. کارگران و حقوق‌بگیران تجریه تلخی از افزایش حقوق در ابتدای سال داشتند. درحالیکه به حقوق کارگران کمتر از ۳۰ درصد اضافه شد. اما تورم در دو ماه اول سال بالای ۴۰ درصد بود. به این ترتیب کارگران در خرداد ماه امسال فقیرتر از خرداد سال۹۹ شده بودند.

نمایندگان مدام تاکید دارند که هدف آنها از رفراندوم یارانه ها افزایش قیمت بنزین نیست. اما دولت به این طریق استارت بالا بردن نجومی قیمت‌ها را خواهد زد. در کمتر از یک ماه از تشکیل کابینه رئیسی تمامی ادعاهای او مبنی بر افزایش رفاه مردم نقش بر‌آب شد. در صورت تصویب این طرح در مجلس باید منتظر اعتراضات گسترده و مستمری بود که بعید است این نظام توان رویارویی با آنها را داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست: