۱۴۰۰ شهریور ۱۹, جمعه

یاسوج؛ زندانی محکوم به اعدام با مراسم قسامه، اعدام شد

 خبرگزاری هرانا – یک زندانی که با وجود نبود دلایل کافی و تنها با اجرای مراسم قسامه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه روز چهارشنبه ۱۷ شهریورماه، در زندان یاسوج اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰، حکم اعدام علی مردان بلند گرامی، در زندان یاسوج اجرا شد.

این زندانی اهل یاسوج پیشتر از بابت اتهام قتل، با وجود نبود دلایل کافی و تنها با اجرای مراسم قسامه به اعدام محکوم شده بود.
این زندانی حدود ۴ سال قبل به اتهام قتل همسر خود بازداشت شده بود. به گفته یک منبع مطلع همسر آقای بلند گرامی حدود ۴ سال پیش در خواب جان خود را از دست داده بود. پس از انتقال به بیمارستان زمان فوت ۱ ساعت قبل اعلام شد. بنا به تشخیص پزشکی قانونی علت مرگ خونریزی داخلی بوده و ۵۰ درصد امکان داشت که به دلیل ضرب و شتم ایجاد شده باشد اما آثار ضرب و جرح بر پیکر او وجود نداشته است.

با این وجود قاضی دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نبود مدارک و دلایل کافی موضوع را لوث تشخیص داده و جلسه دادگاه را برای برگزاری مراسم قسامه تجدید کرد. این شهروند پس از برگزاری مراسم قسامه و سوگند یاد کردن ۵۰ تن مبنی بر وقوع قتل توسط متهم محکوم به قصاص شد. این حکم در پی اعتراض به شعبه هم عرض ارجاع داده شده و نهایتا حکم صادره عینا به تایید شعبه هم عرض و دیوان عالی کشور رسید.

قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است و آن به صورت ادای سوگند توسط “پنجاه” نفر از بستگان در قتل عمدی و “بیست و پنج” نفر در قتل شبه عمدی است.
بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.
بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

هیچ نظری موجود نیست: