۱۴۰۰ شهریور ۱۵, دوشنبه

با سبد معیشتی گفته شده تنها می توان ۱۰ روز زندگی کرد

 



با تورم بالای ۴۰ درصدی بحران سبد معیشتی تبدیل به فاجعه شده است

طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم برای دومین فصل متوالی بالای ۴۵ بوده است. نرخ تورم مردادماه نسبت به تیرماه ۱۴۰۰ یک درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌، آشامیدنی و دخانیات» افزایش بیش از ۵ درصدی به نسبت ماه قبل را نشان می‌‌دهد. افزایش تورم برای کارگران و کسانی که حقوق ثابت دارند به معنی افزایش هزینه‌ها و کم شدن از سبد معیشتی آنها است.

 از ابتدای سال تاکنون هر ماه به طور متوسط تورم بالای ۴۳ درصد داشته‌ایم. کارشناسان از احتمال تورم ۶۰ درصدی خبر می‌دهند. هم اکنون برنج و لبنیات نیز به سرنوشت گوشت و مرغ دچار شده و از سبد خرید خانواده‌ها در حال حذف شدن است.

بحران معیشتی در حال تبدیل شدن به یک فاجعه

باید توجه داشت که تورم مسکن در محاسبه سبد معیشتی منظور نشده است. در صورت محاسبه آن می‌توان گفت که بحران سبد معیشتی در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است. در حالیکه افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۴۰ درصد بوده تورم خوراکی‌های ضروری در مرداد ماه ۱۴۰۰ به بالای ۶۰ درصد رسیده است. وزیر کار در سخنانی مبهم ادعا کردکه نمی‌توان دستمزد کارگران را افزایش داد و باید به مهار تورم متوسل شد. به این ترتیب تمامی تلاش‌هایی که برای ترمیم افزایش دستمزد شده بود بی‌نتیجه ماند.

وزیر کار نگفت که چه برنامه‌ای برای کنترل تورم پیش‌رونده دارد. کارشناسان امور اقتصادی روش کنترل سریع و جهنده‌ای برای کنترل تورم و ادامه‌دار بودن آن سراغ ندارند. در اقتصادهای قوی و درحال گردش نیز نمی‌توان به یک جهش کنترلی و ادامه‌دار تورم رسید. در واقع وزیر کار بین کم شدن سود سرمایه‌دار و گرسنگی کارگران دومی را انتخاب کرده و بقیه صحبت‌ها فقط برای خالی نماندن عریضه است.

سبد معیشتی با یک وعده غذای گرم

این درحالی است که سبد معیشتی گفته شده زیر سوال است. در این سبد سه وعده غذا در نظر گرفته شده که یک وعده غذای گرم و ۲ وعده غذای سرد است. سوال اینجاست که آیا سران حکومت هم همینطور زندگی می‌کنند و چگونه به خود جرات حذف یک وعده غذای گرم را داده‌اند. بگذریم که تهیه همین سبد معیشتی هم برای کارگران امکان‌پذیر نیست. حقوق کارگران کفاف تامین کمتر از ۱۰ روز این سبد معیشتی را می‌دهد.

بحران سبد معیشتی و حرکت لشگر گرسنگان

 در حال حاضر بحران سبد معیشت در حال گسترش و تبدیل شدن به یک چالش جدی برای حاکمیت است. دستمزد کارگران حتی در حد ماندن در لبه خط فقر هم نیست. با توجه به افزایش روزانه تورم کارگران هر روز فقیرتر می‌شوند. گسست طبقاتی در کشور باعث ایجاد بی‌ثباتی در کل حاکمیت می‌شود. شرایط حاضر یک وضعیت بحرانی و در حال انفجار است. خامنه‌ای در کابینه‌ای که برای رئیسی از پاسداران و تروریست‌ها تشکیل داده تلاش می‌کند در مقابل وضعیت انفجاری جامعه خط خود را ببندد. اما این کارها تلاش مذبوحانه‌ای بیش نیست. زمانی که لشگر گرسنگان به حرکت درآید هیچ نیرویی قادر به کنترل آن نخواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: